Flyekspert: Den sorte boks bliver svær at finde

Vragdele fra det forsvundne AirAsia-fly er blevet fundet, og det giver fornyet håb om at finde ud af, hvad der reelt skete. Men den sorte boks kan tage flere år at finde, vurderer flyekspert.

Redningsfolk fra Singapores luftvåben leder efter vragdele fra det AirAsia-flyet QZ8501. En ekspert vurderer dog, at bliver svært at finde den sorte boks og dermed få en del spørgsmål om styrtet forklaret. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROSLAN RAHMAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

INDONESIEN: Hvad var det, der fik AirAsia-flyet QZ8501 til at styrte ned? Hvad skete der i cockpittet i minutterne inden det fatale styrt? Og hvordan endte de 162 personer om bord deres liv?

De spørgsmål er der håb om at få svar på, efter at vragdele og lig fra det forsvundne fly tirsdag blev fundet i Javahavet i det sydøstlige Asien. Nu går jagten på flyets sorte bokse ind, og de skal give svar på, hvorfor QZ8501 pludselig forsvandt fra radaren søndag morgen lokal tid på vej fra Indonesien til Singapore.

Men der kan gå lang tid, inden vi finder svar på spørgsmålene, vurderer ekspert i flysikkerhed Hans Christian Stigaard, der er tidligere mangeårig trafikchef i Københavns Lufthavn.

»Hvor tragisk det end er at skulle sige, er det godt, at man har fundet dele af flyet. Så kan vi i det mindste konstatere, at det er styrtet ned, og mulighederne for at finde de sorte bokse øges. Men det eneste, jeg kan sige med 100 procents sikkerhed på nuværende tidspunkt, er, at det ikke bliver nogen nem opgave,« siger Hans Christian Stigaard.

Han sammenligner AirAsia-flyets styrt med en voldsom flyulykke i 2009, hvor et Air France-fly styrtede ned over Atlanterhavet, og alle 228 om bord omkom. Her tog det to år, inden de sorte bokse blev fundet.

»Det er en gigantisk indsats at lede efter et flys sorte bokse. I forbindelse med Air France-ulykken kostede det tæt på en milliard kroner, og det tog lang tid. Vi kan konstatere, at det kan lade sig gøre, men det bliver meget besværligt,« forklarer Hans Christian Stigaard.

Tidligt søndag morgen lokal tid mistede luftfartsmyndighederne kontakten til piloterne om bord på det indonesiske fly, og efterfølgende forsvandt det fuldstændig. En storstilet eftersøgningsaktion med hjælp fra flere lande blev sat i gang, og der var intet spor af flyet, før der tirsdag pludselig blev fundet vragdele i Javahavet.

Tirsdag aften lokal tid er flere end 40 lig blevet fundet og bjærget, og flere internationale medier melder om, at ingen af dem har redningsveste på.

»Det tyder på, at det er sket meget pludseligt. Flyet må simpelthen være faldet ud af himlen på en eller anden måde, og ingen har nået at reagere,« konstaterer Hans Christian Stigaard.

Lige inden styrtet ramlede flyet ind i et voldsomt tordenvejr, som dog ikke er unormalt i Sydøstasien. Piloterne anmodede om at stige fra 32.000 til 38.000 fod, hvilket indikerer, at de ville forsøge at flyve over tordenvejret.

Det er en meget normal procedure, forklarer Hans Christian Stigaard, der samtidig understreger, at vejret aldrig alene kan være årsag til et flystyrt.

»Der kan være sket en pilotfejl, en teknisk fejl, eller et lyn kan have ramt flyet. Det finder vi først ud af, når de sorte bokse er blevet fundet,« siger flyeksperten.

Den indonesiske præsident, Joko Widodo, holdt tirsdag en pressekonference, hvor han var meget sparsom med at give detaljer om, hvad myndighederne ved om styrtet. Han udtrykte sin dybeste medfølelse, og fra AirAsias administrerende direktør, Tony Fernandes, lød det, at han var »fuldstændig knust«.

Selve flyvraget er endnu ikke fundet, men eftersøgningsmandskabet har spottet en skygge under havoverfladen, der er formet som et fly.