Fem formodede vragdele fra AirAsia-fly er lokaliseret

Efter en uges eftersøgning har redningsmandskab lokaliseret fem større objekter, der menes at være de sikre beviser for, at AirAsia QZ8501 styrtede i havet på grund af dårligt vejr. 34 omkomne er blevet bjærget, men høje bølger og storm driller fortsat.

Foto: BEAWIHARTA.
Læs mere
Fold sammen

INDONESIEN: 20 fly og 27 skibe deltog søndag i eftersøgningen af det forulykkede AirAsia-fly i Javahavet ud for Borneos kyst.

Yderligere fire lig er blevet bjærget, og det bringer det samlede antal bekræftede omkomne op på 34 personer.

Flyet forsvandt af endnu uforklarlige årsager fra himlen sidste søndag, da det var på vej fra Surabaya i Indonesien til Singapore. Det anses ikke længere for sandsyndligt at finde nogen overlevende blandt de 162 ombordværende.

Ved hjælp af sonar er det lykkedes at identificere fem større objekter på omkring 30 meters dybde. Det var søndag planen at sende dykkere ned for at se nærmere på, om objekterne stammer fra det forulykkede fly. Men planen måtte opgives på grund af vedvarende hårdt vejr med meterhøje bølger og stærk storm.

Heller ikke et undervandsfartøj, der blev sænket ned på havbunden, har haft held til at forevige de mulige vragrester. Sigtbarheden i vandet er stort set lig nul.

Chefen for den indonesiske redningstjeneste mener, at vragresterne er identiske med det forulykkede fly. Han vurderer, at man er tæt på at lokalisere flyets sorte boks med den vigtige datakommunikation.

»Den sorte boks burde ikke være langt fra de fem objekter, som vi har lokaliseret,« sagde Fransiskus Bambang Seolistyo søndag ifølge The Straits Times.

Det indonesiske vejrargentur BMKG slog lørdag fast, at dårligt vejr var en afgørende faktor for, at AirAsia-flyet styrtede i havet.

I en rapport fra BMKG hedder det, at is kan have forårsaget skader på motorer og maskineri.

Det kom tidligere på ugen frem, at det sidste, man hørte fra piloten, var en anmodning om at flyve højere op - for netop at styre uden om det dårlige vejr.

Det blev dog i første omgang afslået af myndighederne. Tilladelsen blev dog givet et par minutter senere, men da var forbindelsen til flyet død.

The Straits Times skriver søndag, at piloterne på flyet slet ikke havde fået den seneste vejrprognose med om bord før afgang. Det fremgår af lækkede dokumenter, som avisen angiveligt er kommet i besiddelse af. AirAsia-flyet fik først vejrmeldingen længe efter, flyet var lettet.

Hvis det er sandt, at piloterne ikke havde modtaget en vejrmelding, burde flyet aldrig have lettet, siger en tidligere sikkerhedsefterforsker til mediet.

Påstanden om den manglende vejrudsigt afvises dog af direktøren for AirAsia Indonesia.

Samtidig med, at flyselskabet er kommet på alles læber, er AirAsias tilladelse til at flyve på ruten fra Surabaya til Singapore midlertidig blevet inddraget af de indonesiske luftfartsmyndigheder.

Det har nemlig vist sig, at selskabet slet ikke havde tilladelse til at flyve om søndagen på ruten fra Surabaya til Singapore. Myndighederne vil nu granske alle selskabets tilladelser til at operere i indonesisk luftrum.

Selv om der endnu ikke er gjort rede for alle passagernes skæbne, har flyselskabet ifølge CNN spillet ud med en erstatning på omkring 150.000 kroner for hvert liv, der er gået tabt.

Flere af de efterladte har ifølge CNN taget imod erstatningen, mens andre har givet udtryk for, at de endnu ikke er klar til at drøfte erstatningens størrelse.