Facebook vil sælge dine oplysninger

Facebook fejrer sin femårsfødselsdag med at sælge dine personlige oplysninger videre til annoncører.

Flere virksomheder kan lige nu være i gang med at købe sig adgang til dine personlige oplysninger for at målrette reklame, da Facebook har profileret sig til multinationale virksomheder som et af verdens største demografiske værktøjer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kimberly White / AFP

I de fleste virksomheder fejrer man et jubilæum med gaver til de ansatte og fremadskuende taler. Men når Facebook i dag fejrer sin femårsfødselsdag, markeres det på en lidt anderledes måde, skriver engelske The Telegraph.

Facebook planlægger nu at udnytte alle de fakta, der gemmer sig i deres 150 millioner store brugerbase ved at profilere sig over for annoncører som et af verdens største researchdatabaser og som et nyttigt, demografisk værktøj.

Sælger ud
Det sociale netværkssite er vurderet til at være 15 mia. dollar værd – hvilket svarer til 87 milliarder kroner.

Nu vil stifteren bag, 24-årige Mark Zuckerberg, til at tjene nogle af de penge på sin opfindelse ved at lade multinationale virksomheder få adgang til de data, som brugerne har indtastet om dem selv. Således kan virksomhederne fremover målrette deres reklame endnu mere end før.

Nogle virksomheder vil få mulighed for at stille spørgsmål direkte til udvalgte Facebook-brugere baseret på så personlige fakta som hvorvidt de er singler, gift eller på baggrund af deres seksuelle observans.

Engagement Ads hitter
På Facebook har der længe eksisteret grupper, der har advaret om sitets mulighed for at gemme brugernes oplysninger, selv om de bliver slettet af brugeres selv, og nogle grupper har også advaret mod at uploade billeder på sitet, da man frasiger sig ophavsretten til dem.

Men først nu ser spekulationerne ud til at få substans, i det Facebooks marketingdirektør, Randi Zuckerberg, søster til sitets stifter, 30. januar optrådte for nogle af det internationale erhvervslivs spidser på World Economic Forum i Schweiz.

Her demonstrerede hun et nyt afstemningsværktøj kaldet Engagement Ads, som er udviklet til at målrette spørgsmål til udvalgte segmenter.

Ifølge The Telegraph slog Engagement Ads benene væk under de indflydelsesrige magthavere, fordi et spørgsmål om Barack Obamas økonomiske politik i løbet af kort tid fik klar svar fra 120.000 amerikanske brugere.

Facebook har allerede solgt adgang til det nye afstemningsværktøj til det globale rekrutteringsbureau CareerBuilder, og tele-giganten AT & T afprøver i disse dage værktøjet.

Facebooks talsmand udtaler, at deres salgsafdeling reklamerer med den nye service til tusindvis af virksomheder over hele verden.