Facebook-spil malker dig for penge

82 millioner brugere med i et uhyggeligt vanedannede spil med nuttede dyr. Forbrugerrådet advarer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Facebook-spillet FarmVille er udtænkt så brugerne bliver mest muligt afhængige og producenten bag tjener milliarder på konceptet.

"En lyserød ko dukkede op på din farm. Hun kan ikke finde sit hjem. Vil du hjælpe hende?" Hilsenen på skærmen er fra din Facebook-ven.

Koens øjne er sørgmodige og mundvigen vender ned af. Det er svært at sige nej til, og fingeren bevæger sig ned for at klikke "accepter" med musen. Velkommen til Facebook-spillet FarmVille.

LÆS OGSÅ: Mere om Farmville på Wikipedia (eksternt link)

Stedet hvor driften af en virtuel bondegård pludselig kan blive en afhængighed. Spillet går ud på at drive en bondegård på Facebook. Som alle andre gårde skal der høstes, sås og dyrene skal fodres. Det er bygget op så jordbær kan gro på fire timer og rådne på otte. Derfor skal man som bruger være over spillet hele tiden for at gården ikke skal forfalde.

En uhyggelige måde at holde kunderne i butikken på ifølge Forbrugerrådet.

"Det er markedsføring af værste kaliber, og jeg vil kraftigt advare mod at hoppe på det her. Det er ikke i orden efter danske forhold, og jeg synes det er særligt uhyggeligt at, at det især er børn, der bliver groft udnyttet," siger jurist i Forbrugerpolitisk Center Anette Høyrup til Nyhedsbureauet Newspaq.

Det giver nemlig også ekstra point at hverve sine venner som "FarmVille" naboer, hvilket efterlyses lystigt på Facebook-vennernes nyhedsvæg. Og det har givet pote.

FarmVille er i øjeblikket den mest populære spilapplikation på Facebook med over 82 millioner aktive brugere. Chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Tina Morell Nielsen har endnu ikke modtaget klager angående FarmVilles opbygning, men mener, at denne form for markedsføring kan være problematisk.

"Hvis man bliver præmieret for at sende reklame til sine venner ved elektronisk post, så er det en overtrædelse af markedsføringsloven. Det betyder nemlig, at den erhvervsdrivende bruger en privat forbruger til noget, som han ikke selv kan gøre, nemlig at sende reklame ved elektronisk post," siger hun til Nyhedsbureauet Newspaq.

Og når man først er inde, så er det svært at komme ud igen. Datamatiker Poul Erik Holm Sollie har selv oplevet at være afhængig af spillet, og har nu valgt at stoppe mens legen var god. Han havde i en længere periode tre FarmVille kontoer og brugte det meste af sin dag på spillet.

"Jeg kunne ikke overskue det, og synes jeg endte med at bruge for lang tid på spillet. Nogle gange syntes jeg ikke, at jeg havde tid til at gøre alle de ting, som jeg skulle gøre derhjemme på grund af det. Det begyndte at føles som et fuldtidsarbejde, som jeg ikke fik penge for at udføre," siger han.

Poul Erik Holm Sollie valgte dog ikke at betale penge til spillet, men afhængigheden talte sit tydelige sprog. Og netop den kan blive farlig, mener man hos Center for Ludomani.

"Det er et helt forskruet spil. Det er jo vildt at skulle betale penge for en flok virtuelle køer og samtidig have en tordnende sort samvittighed. Hvis spillet får en så krævende tidsmæssig og økonomisk horisont, så skal man stoppe med det. Mit råd er at lade den pengemaskine sejle sin egen sø. Det er simpelthen for bizart," siger leder Michael Jørsen til Nyhedsbureauet Newspaq.

Firmaet Zynga er i øjeblikket den næststørste kunde hos betalingstjenesten Paypal kun overgået af online auktionshuset Ebay.