Facebook skal hæve elendig valgdeltagelse

I Storbritannien, hvor valgdeltagelsen ved sidste parlamentsvalg var 22 procentpoint lavere end i Danmark, har myndighederne fået en alternativ makker i jagten på flere vælgere.

Storbritanniens premierminister, David Cameron, da han sammen med sin hustru afgav sin stemme ved det seneste parlamentsvalg i 2010. I år får han en invitation til det samme på Facebook. Fold sammen
Læs mere
Foto: CARL DE SOUZA

29,68 millioner briter satte et kryds ved det seneste parlamentsvalg i 2010. 35 millioner har derimod mulighed for at klikke et »like« på Facebook. Nu vil det sociale medie hjælpe de britiske myndigheder med at udligne den forskel.

Det skriver The Guardian.

På den anden side af Nordsøen skal borgerne registrere sig som vælgere, og torsdag er national vælgeregistreringsdag. Så når de britiske Facebook-brugere i dag logger på Facebook, vil de i toppen af deres såkaldte »newsfeed« eller startside se en påmindelse om, at de skal huske at registrere sig til det kommende valg til Underhuset, der i år finder sted den 7. maj.

De britiske valg lider i dag under en langt lavere valgdeltagelse end i for eksempel Danmark. Valgdeltagelsen lå ved den seneste parlamentsvalg i 2010 på 65,1 procent, til det danske folketingsvalg året efter lå den på 87,71 procent.

Samtidig langer oppositionslederen Ed Miliband i The Telegraph ud efter det individuelle registreringssystem, som hans parti, Labour, mener, betyder i hvert fald en million færre vælgerregistreringer.

Facebook har tidligere hjulpet valgdeltagelsen til parlamentsvalg på gled i USA og Indien. Ved de amerikanske midtvejsvalg i 2010 sikrede Facebook alene i omegnen af 300.000 stemmer, har en rapport fra University of California i San Diego fastslået. Det svarer nogenlunde til indbyggertallet i Aarhus Kommune.

»Vi kan se, at mange af dem (brugerne, red.) allerede benytter platformen til at udtrykke deres ønsker om, hvem der skal lede det her land. Vi håber, at vi gennem partnerskaber som dette med valgkommissionen kan sikre, at førnævnte diskussioner fører til højere valgdeltagelse den 7. maj,« siger Elizabeth Linder, der politisk specialist for Facebook i Europa, til avisen.

»Vi så til afstemningen om skotsk uafhængighed, at unge mennesker er passionerede og engagerede omkring de emner, der påvirker deres liv. Det er afgørende, at vi fortsætter med at arbejde for at gå dem i møde på platforme som Facebook,« siger Alex Robertson, der er kommunikationsdirektør hos den britiske valgkommission.