Hvis man er chef for et af verdens største it-ifirmaer og har en spændende ny teknologi på hånden, kribler det utvivlsomt i fingrene for at demonstrere den for alverden.
Hvis der samtidig er sket noget alvorligt og bemærkelsesværdigt på den internationale scene, kan man oplagt kombinere de to ting.
Det synes at have været rationalet bag en præsentation, som Facebooks direktør, Mark Zuckerberg, afholdt mandag. Her kunne man se Zuckerberg og Facebooks direktør for social virtual reality, Rachel Franklin, rejse gennem det orkanramte og oversvømmede Puerto Rico.
De to var ikke fysisk til stede i Puerto Rico, men opholdt sig i Facebooks noget mere komfortable lokaler i Californien. På videoen var de repræsenteret af to smilende avatarer, altså tegneserielignende figurer, der kørte rundt på den ødelagte ø, som for øjeblikket er truet af omfattende fødevaremangel.
»Vi er på en bro her, der er oversvømmet, og man kan lidt få et indtryk af, hvilken skade orkanen har forvoldt,« sagde Zuckerberg, inden han gik over til at anprise Facebooks virtual reality-teknologi, Facebook Spaces: »En af de ting, der er virkelig magisk ved virtual reality, er, at du kan få fornemmelsen af, at du faktisk er til stede et helt andet sted,« fortalte han og fortsatte: »Rachel og jeg er ikke engang i den samme bygning i den fysiske verden, men det føles, som om vi er på samme sted og kan have øjenkontakt.«
Dernæst fortalte Rachel Franklin, at hun og Zuckerberg sågar kunne give hinanden en virtuel high five, hvilket de to lystige avatarer derpå gjorde, mens man i baggrunden så en gade i Puerto Rico oversvømmet af meterdybt vand.
Kort efter valgte de to at teleportere sig til Månen, hvor Franklin blandt andet anpriste den smukke udsigt til Mælkevejen.
Zuckerberg fortalte i præsentationen, at Facebook donerer mere end en million dollars til genopbygningen af Puerto Rico og har indgået et samarbejde med Røde Kors. En del kommentatorer på Facebook fandt imidlertid sammenblandingen af produktdemonstration og katastrofeturisme noget uheldig: »Dette er usmageligt. Folk lider, og at bruge disse billeder som baggrund for at promovere dit produkt er særdeles ufølsomt,« lød en af mange kritiske kommentarer.
Efterfølgende har Mark Zuckerberg beklaget og i en kommentar på Facebook fortalt, at idéen med præsentationen var at sætte fokus på virtual realitys potentiale for at skabe empati for folk i katastroferamte områder.
»Når jeg læser nogle af kommentarerne, kan jeg godt se, at det ikke var helt tydeligt, og jeg undskylder til alle, som dette krænkede.«