EUs trafik vil glide lettere efter Brexit

Storbritannien har langt flere trafikale flaskehalse end resten af Europa. Værst står det til i London på trods af betalingsringen.

Foto: Dennis Lehmann

Det britiske Brexit kan få trafikken i EU til at glide en smule lettere. I en række britiske byer går trafikken så trægt, at det trækker gennemsnittet ned for hele Europa.

Værst står det til i London, naturligvis, i millionbyen med de charmerende, men trafikalt håbløse, flere hundrede år gamle, smalle gader. Men også byer som Edinburgh, Glasgow, Birmingham, Manchester, Bristol, Leeds, Cardiff og Bradford har alvorlige problemer, som er med til at placere Storbritannien helt i top — eller måske snarere i bund — i en ny oversigt over flaskehalse i trafikken i større europæiske byer udført af trafikmålingsinstituttet Inrix.

Værst i Europa står det angiveligt til på en strækning af A7-motorvejen ved Hamburg. Det kan måske være en større bekymring for danske bilister end at modstå fristelsen til at tage bilen med til venstrekørsel på øerne. Men tyskernes problemer er en ringe trøst for briterne, der i opgørelsen fårudpeget 20.375 trafikale flaskehalse. Det udgør næsten halvdelen af det samlede antal for de europæiske byer, hvor trafikmålingerne er foretaget.

London får lokaliseret flere »brændpunkter« i trafikken end hele Tyskland, og syv gange flere end Rom, der får den tvivlsomme fornøjelse at have undersøgelsens næstværste trafikale situation.

Ingen kan under et ophold i den britiske hovedstad være i tvivl om, at det står slemt til i centrum. Hvis man sidder i en bus på vej til Oxford Street, gælder det om at komme af i tide, for det er væsentligt hurtigere at gå. Inde i bussen tager det evigheder at nå frem til næste stoppested, og man bør ikke trække vejret alt for dybt med al benzin- og dieselosen i luften.

En køretur inden for hovedstadens betalingsring er blevet væsentligt langsommere inden for de seneste fire år, og The Times har fået lavet en undersøgelse af den tilsandede trafik, der viser, at bilister i centrum i gennemsnit skal regne med fem minutter til at tilbagelægge omkring halvanden kilometer.

Løsningen ligger ikke lige for, selv om den britiske regering lover en Brexit-indsprøjtning til økonomien med fokus på infrastrukturen. Det indebærer blandt andet en ny højhastighedsjernbane fra syd til nord. Men de privatiserede, eksisterende togruter bliver kritiseret for at være dyre, overfyldte og upålidelige.

I det sydlige England har pendlere oplevet et forfærdeligt år med strejker, manglende personale og problemer med materiel. Folk med årskort kan få en kompensation svarende til en måneds transport. Men trafikproblemer får briterne tilsyneladende svært ved at undslippe, selv hvis de flytter nordpå til Nordengland eller Skotland.

Uffe Taudal er Berlingskes korrespondent i Storbritannien