Eurovision udvider og vil lave latinamerikansk udgave

Efter en amerikansk udgave i år vil Eurovision nu udvide yderligere. En sangdyst skal afholdes i Latinamerika.

Kalush Orchestra - dette års vindere fra Ukraine af den europæiske udgave af Eurovisionen - stiller op til billede efter sejren. Yara Nardi/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Guld, glitter og festlig musik skal ikke begrænses til ét kontinent.

Det lader til at være mottoet hos EBU, den europæiske sammenslutning af radio- og tv-stationer, som fortsætter med at udbrede Eurovision-konceptet til nye lande og områder.

Tirsdag oplyser organisationen i en pressemeddelelse, at Latinamerika er det næste område i søgelyset.

Her skal efter planen afvikles en Eurovision Song Contest Latin America.

Det sker, efter at American Song Contest i år er blevet afviklet for første gang i USA, mens en Eurovision Song Contest Canada også er på vej.

»Det unikke Eurovision-format finder nye fans på hele kloden hvert år, og vi kan ikke vente med at udvide brandet i denne meget mangfoldige del af verden,« siger Eurovision-chef Martin Österdahl i en pressemeddelelse.

EBU hæfter sig blandt andet ved, at der lader til at være mange potentielle seere i området.

På YouTube var flere latinamerikanske lande nemlig blandt dem, der har set mest Eurovision-indhold fra årets europæiske udgave, hvis man ser bort fra de deltagende lande. EBU fremhæver Argentina, Brasilien, Chile og Mexico.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvornår den første udgave ventes afviklet. EBU er lige nu på udkig efter en værtsby.

I år var det det ukrainske bidrag, der vandt den europæiske musikdyst.

EBU har dog besluttet ikke at afholde det europæiske melodigrandprix i vinderlandet på grund af krigen. Det er endnu ikke afgjort, hvor det så skal foregå.

Ifølge organisation havde årets udgave over 180 millioner seere på tværs af digitale og almindelige kanaler.

/ritzau/