EU-Parlament støtter forbud mod nye benzin- og dieselbiler

Et forslag om et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler efter 2035 er godkendt i Europa-Parlamentet.

Formanden for EUs miljøudvalg, Pascal Canfin, kalder resultatet af onsdagens afstemning for »en vigtig sejr« for klimaneutraliteten (arkivfoto). Fold sammen
Læs mere
Foto: KENZO TRIBOUILLARD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods stor konservativ modstand har Europa-Parlamentet onsdag vedtaget at støtte et forslag fra Europa-Kommissionen om et totalforbud mod nye CO₂-udledende biler efter 2035.

Kommissionen fremsatte sidste år et forslag om at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler. Det sker som led i en plan om at reducere udledningen af skadelige drivhusgasser med mere end 50 procent i dette årti og 90 procent inden 2035.

Onsdag gav Europa-Parlamentet sin støtte til forslaget. 339 lovgivere stemte for, 249 stemte imod, og 24 afstod fra at stemme.

Biler står i dag for 12 procent af det samlede CO₂-udslip i EUs 27 medlemslande. Transportsektoren som helhed står for omkring en fjerdedel.

EEP, der er den største gruppe af konservative partier i Europa-Parlamentet, opnåede ikke flertal for et kompromisforslag, som ville have tilladt salg af hybridbiler at fortsætte også efter 2035.

Kompromisforslaget blev snævert forkastet.

Også et forsøg fra De Grønne på at fremskynde totalforbuddets frist til 2030 mislykkedes.

Formanden for EUs miljøudvalg, Pascal Canfin, kalder resultatet af onsdagens afstemning, der fandt sted i Strasbourg, for »en vigtig sejr«.

»100 procent nulemmisionsbiler i 2035. Jeg glæder mig meget over resultatet af afstemningen om CO₂-standarder i Europa-Parlamentet,« skriver han på Twitter.

»Parlamentets holdning er en vigtig sejr og stemmer overens med vores målsætning om klimaneutralitet.«

Medlem af Europa-Parlamentet for EPP Agnes Evren er mindre imponeret over beslutningen. Den franske parlamentariker mener, at lovgivningen blandt andet vil "»traffe forbrugerne«.

Europa-Parlamentet skal nu indlede forhandlinger med medlemslandene og forsøge at få deres opbakning til den nye lovgivning. Først derefter kan den træde i kraft.

/ritzau/AFP