EU beder Volkswagen kompensere alle kunder – ikke kun tyske

VW vil ikke samarbejde om at finde rimelige løsninger for forbrugerne i dieselsag, mener EU-kommissær.

Volkswagen har allerede udbetalt enorme milliardbeløb til de kunder, der er blevet vildledt i den såkaldte dieselgate-skandale. Men flere forbrugere skal kompenseres, mener EU. Ina Fassbender/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

EU-Kommissionen beder den tyske bilgigant Volkswagen (VW) om at give erstatning til alle de kunder, der er blevet ramt i den såkaldte dieselgate-skandale.

Sagen handler om, at VW vildledte om, hvor stor en mængde klimaskadelige stoffer, selskabets dieselbiler udleder.

Indtil videre er VW gået med til at kompensere de kunder, der har bopæl i Tyskland. Men det bør gælde kunder i hele EU, understreger EUs retskommissær Didier Reynders i en pressemeddelelse.

»Hidtil er alle forbrugere ikke blevet kompenseret,« siger han.

Det på trods af, at domstole har afgjort, at Volkswagens adfærd over for kunderne var urimelig, påpeger Reynders.

»Alligevel er bilfabrikanten ikke villig til at arbejde sammen med forbrugerorganisationer om at finde passende løsninger for forbrugerne,« siger han.

»Som jeg skrev til selskabet sidste år, er det ikke kun kunder, der bor i Tyskland, men alle kunder der skal kompenseres.«

Opfordringen kommer fra EU i fællesskab med en række europæiske forbrugerorganisationer.

De mener, at VWs håndtering af erstatningsspørgsmålet strider mod EUs love om forbrugerbeskyttelse.

Desuden mener de, at markedsføringen af VWs dieselbiler var et tydeligt eksempel på den form for vildledende markedsføring, der er forbudt.

Skandalen har allerede kostet den tyske bilgigant omkring 32 milliarder euro (238 milliarder kroner) i erstatninger, refunderinger og sagsomkostninger.

Størstedelen af det beløb er blevet udbetalt i USA.

VW har indvilget i at betale 750 millioner euro – svarende til 5,5 milliarder kroner – til 235.000 bilejere i Tyskland.

Men selskabet har indtil videre forsvaret sig mod tusindvis af individuelle søgsmål og gruppesøgsmål fra kunder i blandt andet de øvrige EU-lande, skriver nyhedsbureauet AFP.

/ritzau/