Den danske shippingsektor kan se frem til skulle betale for CO2-kvoter, hvis EU-Kommissionens store klimaplan, også kaldet EU's Green New Deal, bliver til virkelighed.

Sådan lyder vurderingen fra Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.

I forslaget ligger nemlig, at den maritime sektor skal indgå i EU's emissionhandelssystem, ETS.

»Det er klart, at prisen på transport vil forøges, og det vil selvfølgelig kunne mærkes,« siger hun.

Ændringen fremgår af udspillet til den grønne aftale, som EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, onsdag præsenterede for EU-Parlamentet.

Det betyder større omkostninger i sektoren, hvilket vil øge prisen på transport, lyder det fra Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.

I EU's emissionshandelsystem fastsættes et loft for udledning af eksempelvis drivhusgasser og et kvotesystem, hvor virksomheder kan modtage, købe og bytte bestemte kvoter.

Det betyder, at en virksomhed kan sælge kvoterne, hvis de ikke benyttes, eller købe, hvis der er behov for det.

Rederierne vil derfor blive straffet, da de, som det ser ud nu, sandsynligvis ville skulle købe kvoter.

/ritzau/