Er lokoføreren den eneste skyldige?

Den 52-årige lokofører, der onsdag kørte af sporet med et hurtigtog i det nordvestlige Spanien, risikerer en tiltale for uagtsomt manddrab. Men medier advarer mod kun at efterforske de menneskelige fejl.

Foto: MIGUEL RIOPA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BARCELONA: Umiddelbart ligner det en tilståelsessag. I en ordveksling med kontrolcentret kort efter ulykken erkendte lokoføreren blankt, at han havde taget kurven ind mod stationen i Santiago de Compostela med alt for høj fart.

»Jeg skulle være nede på 80, men kørte 190, og så røg vi af sporet. Hvad skal jeg stille op, vi er jo kun mennesker. Men jeg håber, at der ikke er nogen døde, for så vil de for altid tynge min samvittighed,« sagde han.

Det var der. Mindst 78 mistede livet, da toget bragede ind i en betonmur, og lokoføreren, der torsdag aften blev anholdt efter at være blevet udskrevet fra hospitalet, risikerer en tiltale for uagtsomt manddrab. Men trods de oplagte menneskelige fejl er det efter al sandsynlighed både urimeligt og uklogt at pålægge ham det fulde ansvar for ulykken og lukke sagen, advarer El País i en leder.

Sporene skræmmer

»Efterforskningen bør også give svar på, om advarselssystemerne virker, som de skal. Investeringerne i højhastighedstog, som giver politikere mulighed for at sole sig på indvielsesture, er penge ud ad vinduet, hvis de sparer for meget på vedligeholdelse af nettet,« skriver den indflydelsesrige avis, der minder om, at ikke blot passagerernes liv, men også Spaniens store eksport på området er på spil.

»Det værste, der kan ske, er en gentagelse af forløbet omkring metroulykken i Valencia for syv år siden, hvor 43 døde, uden at nogen blev stillet til ansvar,« tilføjer avisen.

Sammenligningen med undergrundstragedien i 2005 er nærliggende. Også metrotoget i den sydøstspanske storby kørte af sporet på grund af alt for høj hastighed i en kurve. Og den valencianske regionalregering var lige så hurtig som myndighederne i Galicien til at beklage den onde skæbne og i øvrigt skyde skylden på føreren. Han var dog i dette tilfælde, meget praktisk, død i forbindelse med ulykken og kunne derfor hverken forklare eller forsvare sig.

Senere nåede både dommerne i den retslige efterforskning og en undersøgelseskommission i det regionale parlament frem til samme bekvemme konklusion. Men efter, at en TV-dokumentar for nylig sandsynliggjorde, at det først og fremmest var mangler i sikkerhedssystemet og dårlig vedligeholdelse af metrotogsættet, som fik det til at køre af sporet, har anklagemyndigheden besluttet at genåbne sagen.

Det kan få alvorlige konsekvenser for de politisk ansvarlige for såvel misligholdelsen som det i første omgang succesrige forsøg på at afspore efterforskningen.

Politisk blame game

I Galicien virker sagen som nævnt mere oplagt i kraft af lokoførerens bekendelser, der i øvrigt lynhurtigt blev lækket til pressen. Men det har ikke forhindret aktørerne i et begyndende politisk blame game i at køre bortforklaringerne i stilling. Meget tyder nemlig på, at afsporingen kunne være undgået, hvis ulykkesstrækningen havde været integreret i det avancerede sikkerhedssystem ERTMS, der dækker hovedparten af det spanske højhastighedsnet. Det ville automatisk have bremset toget, uanset om lokoføreren havde tænkt sig at sætte farten ned eller ej. Og hvorfor tager mindre moderne og knap så effektivt ASFA-system over på de sidste kilometer ind mod stationen i Santiago de Compostela, hvor toget kører på skinner, der blev lagt helt tilbage i Franco-tiden?

Regler skal overholdes

Det statslige selskab Adif, der driver det spanske jernbanenet, forklarede i går, at beslutningen om sikkerhedssystemerne blev taget i 2010. Ansvaret ligger med andre ord hos den tidligere socialistiske Zapatero-regering. Kilder i det nuværende oppositionsparti minder imidlertid om, at linjeføringen i Galicien blev lagt fast i begyndelsen af 00erne og dermed under den konservative premierminister, José María Aznar.

Ana Pastor, der også var medlem af den daværende regering, sidder i dag som trafikminister med det direkte politiske ansvar. Hun lovede i går at gøre alt for at finde årsagen til ulykken, men mindede samtidig om, at sikkerhedssystemerne »kun fungerer, hvis den, som fører toget, overholder reglerne«.


Her er overvågningsvideoen, der viser togulykken:


 


Er du på mobilen, kan du se videoen her.