Er de rigtige jøder?

Hvis ikke, er de kvindelige soldaters børn heller ikke jøder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

JERUSALEM: Flere tusinde israelske soldater får nu draget deres religiøse tilhørsforhold i tvivl. I løbet af deres militærtjeneste har de benyttet sig af en særlig mulighed for at konvertere til jødedommen, men en statsadvokat har i højesteret erklæret, at forsvarets omvendelser ikke er fyldestgørende, og at de derfor måske er ugyldige.

Avisen The Jerusalem Post kalder på sin forside udtalelsen for en »bombe«, som kan få den betydning, at »mange kvinder, der troede, at de var jødiske - og med dem deres børn - er tilsyneladende ikke jøder«.

Selv om sagen ikke vil berøre hovedparten af de konverteredes civile rettigheder, er ens religiøse status i Israel en dybt alvorlig sag. Premierminister Benjamin Netanyahu har således under de igangværende fredsforhandlinger som et afgørende punkt krævet palæstinensernes fulde anerkendelse af Israel som »det jødiske folks hjemland«.

Årelang omvendelse

Problematikken er en udløber af en sag rejst i Højesteret om rabbineres manglende anerkendelse af omvendelser til jødedommen generelt i det israelske samfund. Det har eksempelvis betydning for de hundredetusinder, som siden Sovjetunionens sammenbrud har benyttet sig af deres ret til at immigrere ifølge israelsk lovgivning, fordi deres far eller farfar var jødiske. For at være fuldgyldig jøde i religiøs forstand skal man imidlertid have en jødisk mor med det resultat, at israelere, der betragter sig som en del af den jødiske befolkning, blandt andet har problemer med at blive gift.

Derfor vælger mange at underkaste sig en årelang omvendelsesproces under kontrol af en rabbiner, som i sidste ende skal godkende omvendelsen, og som så alligevel kan udløse store kontroverser i religiøse spørgsmål. I forsvaret er der imidlertid en genvej med konvertering efter kun tre måneders undervisning, og omkring 5.000 - især kvindelige - soldater har benyttet sig af chancen for, at få sig selv og deres børn accepteret som jødiske. En procedure, som ledende ortodokse rabbinere i øvrigt løbende har kritiseret kvaliteten af, fordi næsten alle accepteres, og at de ikke mener, at den kræver en tilstrækkelig religiøs livsstil af de konverterede.

Chok i retten

I Mellemøsten er religion sjældent en privatsag. Selv turister vil blive spurgt om deres religiøse observans ved blandt andet Patriarkernes Grav i Hebron på Vestbredden, og et lidt for muslimsk klingende navn kan uanset forklaringer betyde afvisning ved indgangen til den jødiske del. I Den Gamle By i Jerusalem afvises turister og andre rutinemæssigt på fredage og andre religiøse mærkedage ved indgangen til Al-Aqsa moskeen, hvis de ikke kan overbevise israelske soldater om, at de er muslimer.

Hen over sommeren har et forslag om en ny lovgivning med mulige strengere religiøse krav til anerkendelse af jødiske omvendelser vakt stor diskussion ikke bare i Israel men også internationalt især blandt amerikanske jøder. I forvejen er det en del af den israelske debat, at de rabbinere, der i høj grad definerer den rigtige jødedom, repræsenterer de ortodokse jøder, som ved at følge visse regler kan henvise til deres religiøse studier og derved undgå den obligatoriske militærtjeneste.

At staten Israel ligefrem vil drage den religiøse obeservans i tvivl hos dem, der rent faktisk forsvarer landet, »chokerede« angiveligt højesteretspræsidenten. Hun konstaterede ifølge The Jerusalem Post, at advokatens fremlægning vil betyde, at alle forsvarets »omvendelser er ugyldige«, mens en af hendes sidedommere sagde, at en sådan udtalelse vendt mod en konverteret soldat »giver mig kvalme«.