Enke får nej fra Norge til at rense sin mand for færgebrand

Norges højesteret siger, at dansk chauffør kun kan renses for brand på Scandinavian Star, hvis han var i live.

Færgen Scandinavian Star brød i brand natten til 7. april 1990, da den var på vej fra Oslo til Frederikshavn. 150 om bord omkom. En dansk chauffør blev af norsk politi udpeget som den skyldige i branden. Men det er en teori, som de fleste eksperter i dag forkaster. Scanpix/Claus Bjørn Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Oslo. Norges højesteret har besluttet, at en afdød dansk chaufførs familie ikke kan kræve mere efterforskning, der kan rense manden for anklager om at være skyld i 158 mennesker død ved branden på færgen på Scandinavian Star i 1990.

Det er enken og stedsønnen til danske Erik Mørk Andersen, som har ønsket yderligere efterforskning, der kan rense ham.

Det afviser Norges højesteret, og begrundelsen er speciel.

Norsk politi trak i 2015 anklagen om mordbrand mod Mørk Andersen tilbage og sagde, at der ikke var grundlag for at udpege ham som gerningsmanden. Men der var fortsat grundlag for at mistænke ham, hed det.

Den danske lastbilchauffør havde ellers siden 1991 af norsk politi været udpeget som brandstifter, da Scandinavian Star var på vej fra Oslo til Frederikshavn 7. april året før.

Ifølge norsk straffelov er det kun den mistænke selv, der kan kræve yderligere efterforskning for at blive renset. Det kan familien ikke.

For, som det hedder, der er er en fare for, at efterforskningen vil afdække nye oplysninger, som ikke er til den mistænktes fordel, og som han ikke længere kan forsvare sig imod.

Derfor vil der være en risiko for, at den såkaldte uskyldsantagelse, som er formuleret i Norges grundlov, bliver krænket. Den siger, at enhver er uskyldig, indtil det modsatte er bevist i retten.

Da den afdøde chaufførs kone og stedsøn fik deres begæring prøvet i Norges by- og landsret, nåede de frem til samme konklusion som højesteret.

Den danske chauffør omkom selv under branden på Scandinavian Star og blev det 159. offer.

/ritzau/NTB