En kaffelur er langt bedre end kaffe eller en lur

Normalt hedder det sig, at man ikke skal drikke kaffe, før man skal sove, men ny forskning viser, at en god kop kaffe efterfulgt af en kort lur er den bedste måde at blive genopladet.

Det er nu bevist, at den bedste måde at samle ny energi på ikke er en lille lur eller en kop kaffe. Nej, de to ting skal kombeneres, og så skal søvnen kun være ganske kort. Fold sammen
Læs mere

»Uha, jeg er træt, det vil være godt med en kop kaffe eller en lur!«

Sådan kan man godt have det her om vinteren. Men det er helt forkert tænkt. Hvis du er træt og har cirka tyve minutter for dig selv, så skal du prøve kombinationen – altså en kaffelur. Drik en kop kaffe og tag derefter en kort lur. Så bliver du superfrisk, og din hjerne vil køre på højtryk.

Hvordan det virker, har det amerikanske netmedie Vox.com været så flinke at forklare. For at forstå kaffeluren skal vi vide noget om koffeinens indvirkning på os. Normalt plejer man jo at sige det modsatte, nemlig at koffeinen forhindrer os i at kunne sove. En undersøgelse fra 2013 offentliggjort i Journal of Clinical Sleep Medicine viste endda, at kaffedrikning helt op til seks timer, før man skal sove, kan være forstyrrende for ens søvn.

Med kaffeluren skal man strengt taget udnytte, at koffeinens virkning ikke har sat ind endnu. Når man indtager koffeinen umiddelbart inden, man tager luren på maksimalt 20 minutter, kan man udnytte at både koffeinen og søvnen har en positiv indvirkning på hjernens formåen. Medicinsk foregår det på den måde, at det tager tid, fra kaffen bliver optaget i vores system, og til koffeinen begynder at virke opkvikkende. Det er da, man skal sove/slappe af. Der sker det, at koffeinen blokerer nogle receptorer i hjernen – adenosiner – der normalt gør, at man bliver træt. Dem stopper koffeinen. Den amerikanske forsker Stephen R. Braun har beskrevet det som »at putte en træklods under en af hjernens vigtigste bremseklodser«. Desuden har det den indvirkning, at adenosinerne forsvinder, når man sover. Så man får faktisk en dobbelteffekt – man får hvilet og samtidig bliver ens trang til at sove formindsket. Men der en vigtig hage. Man må ikke sove mere end 15-20 minutter. Sover man længere, falder hjernen i en dybere søvn, som det tager længere tid at vågne fra.

Nøjes man med den korte kaffelur, reducerer man simpelthen mængden af adenosiner lige tids nok til, at koffeinen begynder at virke. Derved kommer koffeinen til at virke endnu bedre. Man bliver simpelthen mere klar i hovedet.

Forsøg har også vist effekten af kaffeluren. Loughborough University i Storbritannien har gennemført forsøg, hvor folk har fået en kaffelur på 15 minutter, hvorefter de begik færre fejl i kørselssimulator, end når de kun fik kaffe, lur eller en koffeinfri kaffe. Også en japansk undersøgelse viser, hvor godt kaffeluren virker. I den japanske undersøgelse var dem, der tog en kaffelur, betydeligt bedre til hukommelsestest end dem, der kun fik en lur eller supplerede deres lur med at vaske sig i hovedet og få massiv lyspåvirkning.

Så når kaffen er god, er alting godt, kunne man formastes til at sige.