Eksperten: »Elbiler er i dag det billigste alternativ i alle bilklasser«

Trafikøkonomisk institutt
De norske eksperter mener, at en fuld norsk omstilling til eldrevne personbiler er mulig. Klimagevinsten bliver blandt andet sikret ved, at den norske elproduktion er »ren« og baseret på vandkraft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Revolutionen på de norske veje: Omkring hver tredje solgte nye personbil i Norge sidste år var en elbil. I år kan det blive halvdelen af alt salg. Politikere og eksperter ser det som et afgørende skridt henimod målsætningen om helt at undgå salg af benzin- og diesel personbiler om seks år.

Berlingske har talt med centrale aktører om deres syn på nordmændenes revolutionerende satsning på elbiler.

Eksperten

Erik Figenbaum, forskningsleder inden for transportteknologi og miljø på Transportøkonomisk institutt, TØI.

»Markedet for elbiler har udviklet sig støt siden 2010. Der er kommet flere modeller. Elbilerne er blevet billigere, og incitamenterne har fået større virkning. Vi har beregnet, at elbiler i dag er det billigste alternativ i alle bilklasser.

Prognosen for 2019 er, at 45-50 procent af bilsalget vil være elbiler. Spørgsmålet er, om bilimportørerne kan levere så mange biler. Det er en større udfordring end at få efterspørgslen op.«

Kan de norske bilkøbere være sikre på, at der er en klar klimagevinst ved elbiler?

»Gevinsten er et effektiviseret energiforbrug. Kørsel med elbil er meget mere energieffektiv end med en benzin- og dieselbil, og dertil kommer reduktionen af udledning. I Norge har vi jo ren el lavet med vandkraft.

Så er der produktionen af biler, som Norge ikke har kontrol med, og det er en kompliceret udregning. Set med en helhedsanalyse er det klart, at det har betydning for klimagevinsten. Det er ikke sikkert, at den bedste løsning er at sætte så store batterier ind i bilerne, som mange gør i dag. Måske er det bedste et middelstort batteri, som man oplader lidt oftere. Så man undgår for stor udledning forbundet til batteriproduktion.«