Ekspert: MH17-rapport retter hård kritik mod luftfartsmyndigheder

Den hollandske rapport om nedskydningen af passagerflyet M17 over Ukraine sætter store spørgsmålstegn ved luftfartsmyndighedernes risikovurdering, siger dansk havariekspert.

Arkivfoto. AFP / BULENT KILIC Fold sammen
Læs mere
Foto: BULENT KILIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den tragiske fortælling om nedskydningen af passagerflyet MH17 over det østlige Ukraine 14. juli 2014 fik tirsdag et nyt kapitel, da den hollandske havarikommission fremlagde sin længe ventede rapport.

Rapporten konkluderer entydigt, at et russisk BUK-missil ramte flyet, så det styrtede ned og kostede samtlige 298 mennesker om bord livet. Den kaster dermed mere brænde på det bål, der brænder under de prorussiske separatister, som længe har været de hovedmistænkte bag nedskydningen.

Ifølge den danske havariekspert Tom Zøllner Jensen er russerne dog ikke de eneste, der vil få svært ved at finde en passende grimasse til rapportens konklusioner.

For den hollandske havarikommission retter også en hård kritik mod de internationale luftfartsmyndigheder, der ifølge rapporten forsømte at tage ordentlig bestik af den eskalerede konflikt i Ukraine. De burde ikke have tilladt passagerfly at flyve over området, hvor der rasede hårde kampe.

»Ingen af de involverede parter var opmærksomme på den risiko, den væbnede konflikt på jorden udgjorde,« lød det fra kommissionens formand, Tibbe Joustra, på et pressemøde tirsdag.

Det er en kritik, der vil vække genklang hos internationale luftfartsmyndigheder, vurderer Tom Zøllner Jensen.

»Det system, der skal sikre mod, at det her kan ske, fungerede ikke. ICAO (FNs internationale civile luftfartsorganisation, red.) svigtede ved ikke at tage konflikten alvorligt, da man fandt ud af, at der var våbentyper i omløb, der kunne nå helt op i den flyvehøjde, MH17 blev skudt ned fra,« siger Tom Zøllner Jensen.

Han hæfter sig ved, at rapporten også kommer med præcise anbefalinger til en ny struktur, der ifølge Tom Zøllner Jensen vil gøre hele processen mere transparent.

»Hollænderne foreslår, at når der fremover er en konflikt, så skal de lande, der deltager i konflikten, selv udarbejde informationer, der angiver risikoen ved at flyve over luftrummet. Og mere interessant, så skal operatørerne selv lave deres egne risikovurderinger for de områder, som passagerne kan gå ind og se og vurdere. Selskaberne bliver langt mere eksponeret,« vurderer Tom Zøllner Jensen.

Den hollandske havarikommission, der har forestået efterforskningen, da langt størstedelen af passagerne var hollændere, forsøger også at rekonstruere de dramatiske minutter fra missilet ramte, og til flyet styrtede i jorden.

Et spørgsmål, der længe har spøgt, er, hvorvidt passagerne nåede at opfange faren, inden de omkom. Her slår rapporten dog fast, at det er gået meget stærkt.

»Rapporten beskriver meget præcist, at flyet blev ramt af en trykbølge, som var særdeles kraftig, og som nærmest trykkede flyet i stykker. Samtidig var der mange tusinde fragmenter, der penetrerede flyveren og slog folk om bord ihjel. Sammenholdt med kabinetrykket er der næppe gået 15-30 sekunder, før alle enten var omkommet eller havde mistet bevidstheden,« siger Tom Zøllner Jensen.

Flyet var på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur i Malaysia, da det blev skudt ned af missilet.

Den russiske regering har allerede fejet rapportens konklusioner af bordet og kaldt dem misvisende og utroværdige.