Skibet »Yi Peng 3« og dets forehavende er stadig omgærdet af stor mystik.
Efterforskere undersøger angiveligt, om besætningsmedlemmer ombord på det kinesiske skib er blevet bestukket til at udføre sabotage i Østersøen.
Det skriver avisen The Wall Street Journal, der har talt med kilder med kendskab til efterforskningen.
To europæiske efterretningskilder siger til avisen, at de mistænker, at russiske agenter har bestukket skibets kaptajn til at ødelægge kabler i Østersøen med skibets anker.
Kilderne siger samtidig, at den kinesiske regering formentlig ikke har været involveret i den mulige sabotage. Det er uvist, hvilket land avisens kilder kommer fra.
De ansatte mistænkes dermed for at have en finger med i spillet i den formodede sabotage, hvor to undersøiske datakabler i Østersøen blev beskadiget 17. og 18 november.
Torsdag fik en række observatører flere lande lov til at stige ombord på skibet sammen med repræsentanter for de kinesiske myndigheder. Danmark faciliterede besøget.
The Wall Street Journal sætter tal på størrelsen af landenes delegationer: Kina havde 14 folk ombord. Der var ni tyskere, seks svenskere, tre finner og en dansker. Det var kineserne og tyskerne, der stod i spidsen for undersøgelsen. Svenskerne og finnerne var observatører, mens danskeren koordinerede indsatsen.
Besøget på skibet varede cirka fem timer, oplyste den svenske havarikommissions efterforskningsafdeling ifølge TV 2.
Både svenske, tyske og finske myndigheder er i gang med efterforskninger og mistænker alle, at sabotage er årsagen til skaderne på datakablerne.
Rusland mistænkes eller menes at stå bag en længere række angreb på kritisk infrastruktur i NATO-lande.
Rusland fører en skyggekrig i NATO-lande, konkluderer en ny rapport fra den amerikanske Helsinki-kommission, som har kortlagt knap 150 hybridangreb på NATO-territorium siden Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022.
Rusland har fra begyndelsen været under mistanke for at stå bag beskadigelsen af datakablerne. Det hænger også sammen med, at skibet har ændret sit sejlmønster, efter at det fra 2019 til marts 2024 sejlede udelukkende i kinesisk farvand. Derefter begyndte det at fragte russisk kul, aluminium og andre materialer. Skibet er angiveligt ladet med gødning, skriver The Wall Street Journal.
Desuden forlod skibet en russisk havn i Ost-Ulga 15. november, få dage før den formodede sabotage. Det ligger i skrivende stund fortsat i Kattegat, viser data fra hjemmesiden Vesselfinder, som overvåger skibstrafik.