Efter knusende valgnederlag: Jeremy Corbyn skriver åbent brev til britisk avis og siger undskyld

Labour-leder Jeremy Corbyn siger undskyld i et åbent brev i Sunday Mirror. Det sker efter torsdagens parlamentsvalg i Storbritannien. Valget var som bekendt et stort nederlag for Labour, og Jeremy Corbyn tager i brevet ansvaret for det.

»Jeg er stolt af, at vores budskab var håb fremfor frygt,« skriver Labour-leder Jeremy Corbyn i et åbent brev til Sunday Mirror. Fold sammen
Foto: Reuters/Ritzau Scanpix

Efter torsdagens vælgerlussing til Labour undskylder partileder Jeremy Corbyn nu for parlamentsvalgets skuffende resultat for sit parti.

Det gør han i et åbent brev i den britiske avis Sunday Mirror.

»Jeg vil ikke pakke det ind. Torsdagens valgresultat var et hårdt nederlag for alle, der så desperat ønsker forandring i vores land,« indleder den afgående labour-leder sit brev.

Senere skriver Jeremy Corbyn, at han ville forene det land, han elsker.

»Undskyld, at vi svigtede – jeg tager mit ansvar for det.«

Samtidig fastholder han, at han er stolt af den kampagne, Labour førte op til valget. Corbyn skriver, at han er stolt af, at uanset hvor lavt Labours modstandere gik, nægtede de at slutte sig til dem i rendestenen.

»Jeg er stolt af, at vores budskab var håb fremfor frygt,« skriver han.

Vil aldrig opgive

Jeremy Corbyn meddelte efter torsdagens valg sin afgang som partileder.

At han blev genvalgt med et stort flertal i sin valgkreds i Islington North, ændrer ikke på det store billede af valgresultatet, nemlig at partiet kun fik 203 af de 650 pladser i Underhuset. Det er det laveste antal sæder ved et valg til Underhuset for Labour siden 1935.

GRAFIK

Valgresultatet i Storbritannien 2019

Imens fik partileder og premierminister Boris Johnson og hans konservative parti et absolut flertal i Underhuset. Det konservative flertal er det største siden forhenværende premierminister Margaret Thatchers valgsejr i 1987.

Jeremy Corbyn afslutter sit brev med at skrive, at »Labour er den største kraft for progressiv forandring, dette land endnu har kendt, og selv om dette ikke var vores øjeblik, vil vores tid komme under et nyt lederskab. Vi vil aldrig opgive forpligtelsen og beslutsomheden til at skabe et mere fair og hæderligt samfund.«