Efter fransk boykot: Nu øger verdensomspændende burkinikæde salget til ikke-muslimer

Det har haft en uventet sidegevinst for salget af burkinier blandt en af verdens største producenter, at dragten er blevet forbudt på flere franske strande. I Danmark er der ikke tegn på øget efterspørgsel.

Arkivfoto: Det franske forbud mod at bære en burkini på nogle strande i landet har fået salget til at stige hos »opfinderen« af burkinien. Fold sammen
Læs mere
Foto: FETHI BELAID
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det franske forbud mod at iføre sig en burkini på flere af landets strande har haft en overraskende gavnlig effekt på salget af netop burkinien.

Sådan lyder meldingen fra Aheda Zanetti, der er indehaver af en af verdens største burkini-forretninger, Ahiida, og som står bag betegnelsen »burkini«, der er en samlebetegnelse af ordene burka og bikini.

»Hver gang, nogen sige noget dårligt om burkinien, får jeg henvendelser og sælger den,« siger hun til Sydney Morning Herald.

Og ikke nok med at salget stiger, så er det også en noget overraskende målgruppe, der især henvender sig.

For 40-45 procent af kunderne er således ikke-muslimer, vurderer Aheda Zanetti i flere interviews med internationale medier.

Til nyhedsbureauet AFP fortæller hun ifølge BT, at hun sidste søndag modtog 60 ordrer, og at »alle sammen var fra ikke-muslimer«. På en normal søndag ligger antallet af bestillinger omkring 12 stk.

Kræftpatient: Burkinien skærmer mig for solen

Forretningen er placeret i Sydney i Australien, og har kunder i hele verden. En af dem er en ikke-muslimsk amerikansk kvinde, der forklarer sit valg af burkinien med et sygdomsforløb:

»Jeg er en ikke-muslimsk kvinde fra det sydlige Californien. Jeg har overlevet hudkræft, og det betyder, at jeg ikke kan opholde mig i solen (i en almindelige badedragt, red.),« har hun ifølge Sydney Morning Herald fortalt.

Hvordan Aheda Zanetti når frem til sit estimat af ikke-muslimske kunder 40-45 procent, fremgår ikke tydeligt hos det australske medie, men Zanetti fortæller blandt andet, at hun får mange henvendelser fra kunderne som den fra den føromtalte amerikanske kvinde, hvor de forklarer, hvorfor de køber en burkini.

Flere franske byer har hen over sommeren forbudt burkinien med det argument, at den er et brud på de franske regler om sekularisme, fordi dragten regnes for at være muslimsk, altså en religiøs beklædning.

Forbuddet gælder blandt andet i Cannes, Villeneuve-Loubet, Touquet og i Sisco på Korsika.

Uændret efterspørgsel i Danmark

I Danmark mærker man ikke umiddelbart en ændring i efterspørgslen på burkinier, efter at svømmedragten blev forbudt på flere franske strande. Hos Svømmespecialisten i Rødovre, der forhandler burkinier, sælger man kun et par stykker om året, og det kan forklare stilstanden i efterspørgslen.

»Og der er ingen etnisk danske kvinder, der kommer og køber dem. De få, der køber dem, gør det alle på grund af deres tro,« siger Charlotte Emborg, der er sekretær i butikken, og henviser til, at  burkini-kunderne bærer tørklæde, når de kommer i butikken.

Hos IslamicWear på Nørrebro oplever man heller ikke en ændret efterspørgsel. I går alene langede butiksmedarbejderne to burkinier over disken, men det tal svinger meget fra dag til dag.

»Det er primært til muslimske kvinder, men der kommer også kunder uden tørklæde,« fortæller en medarbejder i butikken, der ikke ønsker at have sit navn med i artiklen.