Drager skal trække fremtidens fragtskibe

Vindkraft er på vej til at gøre et bemærkelsesværdigt comeback i skibsfarten.

Fremtidens skibe kan meget vel komme til at blive drevet frem af miljøvenlige drager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Reuters

HAMBURG: At kunne forvandle havvinde til guld, mens man samtidig mindsker drivhusgasser, kan lyde som en slags alkymi for det 21. århundrede.

Men til forskel fra tidligere forgæves forsøg på at omdanne almindelige metaller til guld har to hurtigt voksende firmaer samarbejdet om at udvikle et højteknologisk dragesystem, der kan trække kæmpestore skibe hen over havene – og spare enorme pengebeløb.

Det 132 meter lange MV »Beluga SkySails« skal ud på sin jomfrurejse i januar – over Atlanterhavet til Venezuela, op til Boston og tilbage til Europa. Det vil blive trukket af en kæmpestor computerstyret drage til knap 3,8 millioner kroner, der er bundet til en 15 meter høj mast.

Det er en tilbagevenden til en tidligere periode i søfarten, hvor man udnyttede vinden. Men for over et århundrede siden blev det opgivet, fordi denne form for sejlads tabte kampen om handelsskibsfart til moderne dampskibe og derefter blev betragtet som værende primitiv og uforudsigelig.

Men i vor tid med klimaændringer gør vindkraft, takket være moderne teknologi, et bemærkelsesværdigt comeback.

»Dette er starten på en revolution i måden, skibe drives frem på,« siger Belugas direktør, den tyske reder Niels Stolberg, i et interview på dækket af hans nye skib »MV Beluga SkySails«.

»Det er et lille, men vigtigt skridt for fremtiden.«

For at kunne fange de kraftige vinde et godt stykke over havoverfladen flyver dragen, der er fastgjort til en højteknologisk styringsenhed, 300 meter oppe for at kunne slæbe det 10.000 ton tunge skib frem. Dermed sparer den dieselmotorerne for noget af arbejdet og mindsker brændstofforbruget.

Under gunstige vindforhold ventes den 160 kvadratmeter store drage, der er formet som en paraglider, at mindske brændstofudgifterne med op til 20 procent (ca. 8.000 kr.) eller mere pr. dag, og en lignende mængde kuldioxidudledninger.

Brugen af fossile brændstoffer frembringer CO2, som får skylden for klimaforandringer.

Et incitament for Beluga og andre speditører, der allerede står i kø for at købe systemet, hvis det lever op til forventningerne, er brændstofprisen, der i seneste år er blevet tredoblet.

Selv om det forekommer for enkelt eller for godt til at være sandt, har opfinderen af SkySails, Stephan Wrage, og tyske ingeniører brugt over fem år på at forbedre systemet, og de kan fortælle, at der langt fra er tale om et luftkastel.

»Det vigtigste i alt dette – den egentlige motiverende faktor – er at nå frem til et sammenfald af økologi og økonomi og bevise, at det kan betale sig at beskytte mijøet,« siger Wrage på skibet, der er så nyt, at det stadig lugter af frisk maling.

Mens nogle industriledere og politikere beklager sig over de økonomiske byrder ved at bekæmpe klimaændringer og henviser til udgifterne ved at mindske CO2, siger Wrage, at SkySails er et bevis på, at det modsatte kan være sandt: der er penge at tjene.

»Hvis vore beregninger viser sig at holde, vil vore kunder ikke alene kunne sikre sig betydelig større indtægter, men også i stor udstrækning mindske deres udledninger af CO2,« tilføjede den 35-årige opfinder, efter at det nye skib lørdag blev navngivet i Hamburgs havn.

»At være i stand til at bidrage til en bekæmpelse af klimaændringer gør os alle stolte,« sagde SkySails direktør, da sejlet, som er fremstillet af meget tyndt syntetisk fiber og ligeså stort som et mellemstort passagerfly, foldede sig ud i brisen.

Oversættelse: Jenny Wilkins