Domstol lukker pro-kurdisk avis i Tyrkiet

Den venstreorienterede kurdiske avis Özgür Gündem, er tvangslukket efter beskyldninger om terrorpropaganda. I alt 24 journalister er blevet anholdt som led i lukningen.

Lukningen af avisen Özgür Gündem er gået på gaden med en forside, som avisen har fået trykt med hjælp fra en anden avis. Overskriften lyder »Vi bøjer os ikke!« Fold sammen
Læs mere
Foto: SEDAT SUNA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

ISTANBUL: »Politiet har taget vores id-kort og nu også beslaglagt vores kamera, nej, nej, nej!«

Sådan lød de voldsomme skrig fra journalisten Gülfem Karatas fra nyhedskanalen IMC. Hun og kanalens kameramand sendte live fra avisen Özgür Gündems kontor i Istanbul, da politiet i tirsdags ransagede avisen. Det næste, man så, var blackout og en stum, chokeret TV-vært. Karatas og kameramanden er blandt de 24 journalister, der omgående blev anholdt, hvoraf 20 andre var ansat på avisen og de sidste to kom fra et andet medie, der ligeledes dækkede lukningen.

Ransagningen og lukningen kommer efter en domstolsafgørelse om »midlertidig lukning« af avisen, grundet »konstant propaganda« for den kurdiske militante bevægelse PKK. Lukningen kommer en måned efter det mislykkede kupforsøg mod Tyrkiets præsident Erdogan. Efter kuppet mistede også den kritiske avis Taraf og en stribe af små lokale aviser deres rettigheder, ligesom Erdogan er blevet kritiseret internationalt for at stramme grebet om magten og slå ned på modstandere og kritikere generelt.

Læs også: Tyrkiet løslader 38.000 fanger og fyrer 2000 politifolk

Dagen efter lukningen udkom avisen alligevel på tryk – i samarbejde med en anden udskældt, men altså endnu ikke lukket avis, Atilim – med en sort forside med overskriften »Vi bøjer os ikke!«

»Lukningen af Özgür Gündem indikerer, at Tyrkiet er på afveje, selv om kupforsøget fejlede. Det, vi ser nu, er i stedet en slags kup fra statens side.« siger Yetvart Danzikyan, der er redaktør for den tyrkisk-armenske avis AGOS.

Danzikyan og et par hundrede andre var onsdag mødt op foran Özgür Gündem i Istanbul, for at vise solidaritet med avisen, der er anerkendt i kurdiske og venstreorienterede kredse.

Læs også: Tyrkiet håber på at få påstået kupmager udleveret

I mandags udkom avisen i et oplag på 6.756, men den læses i højere grad online. Avisen var en af de få regeringskritiske medier, der stadig udkom på tryk i Tyrkiet.

Vigtigt symbol

Özgür Gündem har stor symbolsk betydning for landets kurdiske minoritet, grundet det massive pres, som avisen har været udsat for siden grundlæggelsen i 1992. Avisen blev tvangslukket i 1994 af den daværende regering, og I perioden 1992-94 blev 27 af Özgür Gündems medarbejdere likvideret. Efter lukningen i 1994 udkom avisen under andre navne, indtil den i 2011 blev gendøbt Özgür Gündem.

Avisen blev genetableret i 2011 og har siden haft hundredevis af sager kørende imod sig. Flere af Özgür Gündems redaktører og journalister var i forvejen fængslet inden tirsdagens lukning.

Læs også: Putin og Erdogan delte politiske bjørnekram - men berørte ikke nøgletema med ét ord

I de seneste måneder kørte avisen en kampagne, hvor prominente journalister og akademikere vikarierede som chefredaktør. Blandt disse var journalist Can Dündar, der selv var fængslet i 100 dage, efter at han afslørede tyrkiske våbentransporter til islamistiske grupper i Syrien. Han er i dag i Tyskland, hvor han skriver for Die Zeit.

Den danske formand for EFJ – European Federation of Journalists – Mogens Blicher Bjerregård siger om lukningen af Özgür Gündem, at de tyrkiske autoriteter bruger undtagelsestilstanden til at angribe samtlige kritiske stemmer i landet.