»Det kan vi også få New Yorkere til«

New Yorkerne kan efter danskermodel også komme op på cyklen, mener arkitektfimaet, der i fremtiden skal gøre det lettere at cykle i New York.

Det er muligt at få new yorkere til at cykle meget mere, mener arkitektfirma. Her er en cyklist på vej over Brooklyn Bridge. Foto: Jens Røhrbech / Gehl Architects. Fold sammen
Læs mere

New Yorkernes trafikvaner skal have et skub. I retningen væk fra brummende motorer og over på spinnende cykler. Motion i stedet for at sidde i en bil og lade sig indfange af bilkøer.

Gehl Architects hedder arkitektfirmaet, der skal hjælpe New Yorks borgmester Michael Bloomberg med at indfri ønsket om flere cykler på Manhattan og dertilhørende byrum og cykelstier.

Borgmesterens New Yorker-projekt hedder PlaNYC, og indeholder 127 punkter, hvoraf Gehl Architects skal hjælpe med at indfri nogle af dem. Det omfatter blandt andet flere cykler på Manhattan, et forbedret bymiljø, øget bæredygtighed og en forbedret mulighed for at gå rundt i byen.

En plan, der ifølge arkitekt Henriette Mortensen fra Gehl Architects er absolut mulig at indfri.

- Jeg vil sige, at det er muligt. New York er flad som en pandekage, cyklen er en billig måde at komme frem på og så bestemmer man selv hvornår man stiger på. Sammenligner vi med København, hvor der er mange mennesker, der cykler 30 minutter dagligt til og fra arbejde, giver det et godt billede. Det kan vi også få New Yorkere til.

Tal viser, at kun en halv procent af New Yorkere tager cyklen mod 36 procent i København. Hvordan vil I overkomme den barriere?

- Det er en bred indsats, der skal til, hvor man også skal ud i medierne. Vi skal også fokusere på miljøkonsekvenserne, hvor der kommer en let begrænset oliemængde og så videre. Det handler om at sætte nogle bevægelser i gang og slå et slag for cyklen. Det er en hel kultur, man skal ændre, siger Henriette Mortensen.

New Yorks borgmester Michael Bloomberg sidder på posten i to år endnu, hvilket er tidsrammen for planerne. Projekterne skal gradvist gøres færdige, men der vil ikke blive tale om helt at lukke byen for biler. Det hele foregår gradvist.

- Vi skal udpege gadestrækninger og få det hele skudt i gang, men det er vigtigt at huske, at vi ikke taler om København, der har en art deluxe cykelstier netop nu. Der er alligevel et stykke op til det niveau og processen bliver stille og rolig, siger Henriette Mortensen og fortsætter,

- Vi er med inde over forhold, hvor det kan blive besluttet at lukke en enkelt eller få gader af for biler, men i udgangspunktet er det ikke meningen at bymidten skal lukkes for biler, så cyklerne kan få plads.