Det franske præsidentvalg er en bestseller

Biografier og politiske essays går som varmt brød op til næste måneds præsidentvalg i Frankrig og puster nyt liv i den ellers krisehærgede bogbranche.

Interviewbogen om Francois Hollande ligger højt på bestsellerlisterne. Foto: Stephane De Sakutin
Læs mere
Fold sammen

Hele verden læser fascineret med, når en vis beboer i det Det Hvide Hus om morgenen logger på Twitter og begynder at taste løs.

Også på denne side af Atlanten er de sociale medier efterhånden mange politikeres foretrukne kommunikationsmiddel. Men gennemslagskraften af de fyndige mikrobudskaber har på ingen måde svækket interessen for længere og mere intellektuelt udfordrende tekster om politik. Tværtimod. I hvert fald ikke i Frankrig.

»Un président ne devrait pas decir ça ...« – en interviewbog om og med François Hollande – er et godt eksempel.

Bogen er ganske vist fyldt med pikante detaljer om præsidentens kærlighedsliv og provokerende udtalelser om såvel politiske kolleger som kendte fodboldspillere. Men man skal også gennem lange passager om arbejdsmarkedsforhold og udenrigspolitisk strategi, før den sidste af de 672 sider er vendt.

Ikke desto mindre er der røget flere end 200.000 eksemplarer over disken siden udgivelsen i oktober. Ved indgangen til denne måned holdt bogen fortsat stand på den franske bestsellerliste, mens debatbøger af præsidentkandidater og andre fremtrædende politikere som Emmanuel Macron, Jean-Luc Mélenchon og François Bayrou kæmpede om de øverste pladser. Og ifølge avisen Le Figaro er interessen for politiske essays og biografier op til næste måneds præsidentvalg så massiv, at det har givet den trængte forlagsbranche et særdeles velkomment boost.

Intet er imidlertid så godt, at det ikke er skidt for noget.

For blandt de mange politiske titler har de litterære nyheder det svært. Nogle forlag har af samme årsag valgt at satse på sikre kort fra veletablerede forfattere for i det mindste at tage et par stik hjem, mens kampagnen buldrer løs.

Andre satser på, at »politikerlede« vil få de særligt litteraturinteresserede til at gå på opdagelse blandt debutanter. Og andre igen venter ganske enkelt med at sende skønlitteratur på gaden, indtil den nye præsident midt i maj er velinstalleret i Élysée-palæet.

Indtil da kan forlystelsessyge læseheste trøste sig med, at bølgen af politiske udgivelser også omfatter en række humoristiske værker som en samling af skøre valgløfter, der ikke lader Jacob Haugaard meget efter. Eksempelvis foreslog en kandidat i 1920 at stryge de tre triste vintermåneder fra kalenderen, mens en anden 30 år forinden en smule paradoksalt gik til valg på at afskaffe præsidentembedet.

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa.