Det er så dejligt at købe noget på tilbud

Forskning bekræfter nu, at de fleste af os oplever en glædesrus ved at købe ting – især på tilbud. Det er hamrende ligegyldigt, om vi har brug for dem.

Tegning: Rasmus Bregnhøi Fold sammen
Læs mere

Fredag fejrede det ganske land den hævdvundne danske højtid Black Friday for milliarder af kroner. Snart skal vi i gang med julehandelen, inden vi bytter alle gaverne i tide til januar­udsalget.

Men hvis det for nogle lyder stressende med alle de indkøb, så oplever de fleste ifølge eksperter et kick ved at købe en vare, som de opfatter som et godt tilbud. Faktisk kan det være en form for afhængighed på linje med alkohol og stoffer – eller mad for den sags skyld.

Den relativt nye videnskab neuromarketing kortlægger bl.a. med scanninger, præcist hvad der sker i hjernen, når vi bliver udsat for tilbud og i det hele taget køber ind.

Og processen går allerede i gang, når vi går ind i vores yndlingsbutik eller logger på en favoritnetbutik, fortæller Darren Bridger fra det engelske firma Neurostrata, der specialiserer sig i neuromarketing, til BBC.

Allerede her får kroppen besked på at producere mere dopamin – et signalstof i hjernen, der skaber en følelse af velvære. God middag – dopamin. Vandt du i Matador – dopamin. God sex – dopamin. Og så videre.

Så det er altså stærke kræfter, der er på spil i din krop, når du ser et tilbudsskilt. Og for at gøre ondt værre, så er dopamin med til at forstærke vores trang til at gentage den situation, der gjorde, at det blev udløst. Jo mere, man går på tilbudsjagt, desto mere fristet bliver man til at gøre det igen, kan man sige.

Hvis du har prøvet at komme pavestolt hjem med et impulskøb, blot for en tid senere at forklare det tydelige fejlkøb med et mumlende »Jamen, det var fordi, den var på tilbud«, så ved du nu hvorfor. Det var faktisk netop, fordi den var på tilbud.

Den hurtigste beslutning

Valget om at købe eller ikke at købe træffes oftest på et splitsekund, og der er ikke meget logisk tankegang involveret, siger Keonyoung Oh fra State University i Buffalo, New York, til BBC.

Hvis man for eksempel skal træffe en beslutning på arbejdet, vil man typisk først veje fordele og ulemper for at nå frem til den optimale løsning, Den proces smider vi lige ud ad vinduet, når vi ser tilbud, for vi ved, at det øjeblik, vi køber, føles det godt.

Og tilbudsperioder som Black Friday er sværest at kæmpe imod, fordi vores konkurrencelyst bliver aktiveret af tanken om de mange kunder og det begrænsede antal tilbudsvarer.

Løsningen virker ligetil – lad være med at gå på tilbudsjagt. Men på kommunikationskartellet.dk kan man læse, at beslutningen om at købe på et splitsekund også gælder for dagligvarer. Det er angiveligt derfor, man ofte køber det samme mærke produkter igen og igen.

Og så kan det jo være op ad bakke. For hvem kan klare sig uden mælk og toiletpapir?

Karl Kühlmann Selliken er souschef på Berlingskes udlandsredaktion

Tegning: Rasmus Bregnhøi Fold sammen
Læs mere