Det er ikke kun danskerne, der er elsker norsk TV-serie: I Kina er de vilde med Skam

Skam-feberen er nået til Kina. Den norske avis Dagens Næringsliv har trykt ekstra oplag af deres weekendmagasin med Skam-stjernen Henrik Holm på forsiden. En kinesisk fanklub har bestilt de 1200 eksemplarer for at fat i de tre fotos af den 18-årige skuespiller.

Foto: pr-foto. skam
Læs mere
Fold sammen

Den norske populære serie Skam er ikke længere et skandinavisk fænomen. I Kina er man også vilde med historierne om de unge norske teenagere.

Den norske avis Dagens Næringsliv har haft Skam-stjernen Henrik Holm på forsiden af deres weekendmagasin D2 og har nu trykt et ekstra oplag af magasinet på 1200 eksemplarer.

Køberne? En kinesisk fanklub, der har bestilt magasinet. En fanklub, der er inderligt dedikeret til Henrik Holm og som har 7000 medlemmer.

Til den norske netavis Filter Film og TV fortæller direktør for produktion og distribution hos Dagens Næringsliv Hanne Husøy, at hun måtte forklare de kinesiske fans, at det ville være dyrt for dem at betale et ekstra oplag. Men de var villige til at finansiere det selv for at få fat i magasinet, hvor den 18-årige Henrik Holm, der spiller rollen som Even i serien, poserer i en modeserie.

Der er kun tale om tre fotos, da de medvirkende fra Skam ikke giver interviews.

»Jeg tror ikke, at folk har forstået rækkevidden af det som sker med den tv-serie. At kinesiske fans selv finder frem til et weekendmagasin og bestiller et betydeligt antal af det, er jo egentlig helt skørt,« siger journalist Anders Kemp fra Dagens Næringsliv til Filter Film og TV. Han har skrevet teksten til modeserien og har modtaget en masse henvendelser fra asiatiske fans, der vil bringe hilsner til skuespilleren.

 

Da fotos af magasinet kom på Instagram, så Weijia Lou fra Nanjing det med det samme. Hun er den 18-årige leder af den kinesiske fanklub og hun begyndte straks at lede efter et kinesisk selskab, der kunne hjælpe hende med at sende aviser.

Til Filter Film og TV siger de kinesiske piger, at opkøbet af de norske magasiner handler mest om at vise de norske skuespillere et budskab om, hvor meget de sætter pris på dem. Det er ikke nok blot at sende skuespillerne en besked over Instagram. Der skal mere til, siger de.

På det kinesiske sociale medie Weibo findes der angiveligt hundredtusinder af debattråde om Skam og serien er på listen over de mest populære serier i Kina.

Men det er ikke kun magasiner, der ryger videre til Kina for at dulme Skam-feberen. I serien bærer figuren Isak en norsk rygsæk af mærket Beckmann. Den er ifølge Film Filter og TV nu også blevet eksporteret til kinesiske fans, der gerne vil gå rundt i skolegården og føle sig lidt tættere på norske Skam.