Da J.D. Vance fredag gæstede den populære konservative podcast »Ruthless«, erklærede en af værterne straks, at han gerne ville høre den amerikanske vicepræsident til den »formentlig vigtigste diskussion, der finder sted i vores land i dag.«
Med et glimt i øjet uddybede værten, hvilken diskussion der var tale om:
Debatten om reklamekampagnen fra den amerikanske tøjkæde American Eagle, der har den 27-årige superstjerne Sydney Sweeney som blikfang.
Kampagnen er blevet ramt af en anselig shitstorm, og kritikere på venstrefløjen har anklaget American Eagle for racisme og sågar for at støtte en racehygiejne, som den blev praktiseret af nazister i 1930erne.
En producer på det venstreorienterede medie MSNBC skrev i et indlæg, at reklamen ligefrem viste »et uhæmmet kulturelt skift mod hvidhed«.
I podcasten lød det noget ladede spørgsmål til J.D. Vance:
»Tror du, at de (Demokraterne, red.) kan vinde de unge, mandlige vælgere tilbage ved at angribe Sydney Sweeney.«
I studiet grinede vicepræsidenten højlydt, inden han ironisk delte sit råd til Demokraterne:
»Mit politiske råd til Demokraterne er: ‘Fortsæt med at fortælle alle, der synes, at Sydney Sweeney er attraktiv, at de er nazister’. Det lader rent faktisk til at være deres strategi.«
»Sydney Sweeney har gode gener«
Det er reklamekampagnens slogan, der har fået kritikere til tasterne.
Sloganet er et ordspil på ligheden mellem ordet »jeans« og ordet »genes«.
I en TikTok-video – som American Eagle står bag – står Sydney Sweeney foran en plakat med teksten »Sydney Sweeney has great genes (Sydney Sweeney har gode gener, red.)«, hvor »genes« bliver overstreget og erstattet med »jeans«.
I en anden video siger hun: »Gener nedarves fra forældre … Mine jeans er blå,« hvorefter kameraet zoomer ind på hendes blå øjne.
»Fuldstændig i selvsving«
Ifølge J.D. Vance »afslører« kritikken af kampagnen »noget ret interessant om Demokraterne«:
»Du har en helt almindelig, amerikansk, smuk pige, der laver en helt almindelig jeansreklame, ikke? For at prøve at sælge jeans til unge i USA, og de (Demokraterne, red.) har formået at gå fuldstændig i selvsving over det her. Og det er sådan: ‘Har I virkelig ikke lært noget som helst af valget i november 2024?’«.
I studiet fortalte Vance videre, at han troede, at Demokraternes nederlag ved præsidentvalget sidste år havde lært partiet, at man skulle være »lidt mindre vanvittig«.
»Men den lære, de åbenbart har taget med sig, er: Vi vil angribe folk som nazister, fordi de synes, at Sydney Sweeney er smuk. Fantastisk strategi, venner. Det er sådan, I vinder midtvejsvalget.«
»Idiotiske og tungnemme«
Talsmand for Det Hvide Hus Steven Cheung har også benyttet kritikken af kampagnen til at stikke til Demokraterne.
På det sociale medie X har han delt et billede af overskriften fra det kritiske indlæg hos MSNBC og erklæret, at der er tale om cancel culture, som er »gået amok«:
»Denne forvrængede, idiotiske og tungnemme liberale tankegang er en stor del af grunden til, at amerikanerne stemte, som de gjorde i 2024. De er trætte af det her bullshit.«