Derfor kan dine bananer fremover blive dyrere sidst på dagen

Teknologiske fremskridt gør det muligt for supermarkeder at ændre deres priser løbende igennem hele dagen og målrette tilbud til bestemte kunder. Udviklingen er allerede i gang herhjemme.

Kvickly er en af de butikskæder i Coop, der i stigende grad indfører elektroniske prismærker på hylderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

De fleste kender til, at prisen på en flybillet varierer over tid, mens prisen på mælk og bananer i dagligvarebutikken rundt om hjørnet i reglen er den samme. Men ny teknologi gør det muligt for butikker at gøre priserne dynamiske.

Med digitaliseringen og elektroniske prismærker på hylderne, såkaldte hyldeforkanter, kombineret med analyser af enorme mængder kundedata har detailhandlen mulighed for at ændre prisen på hundredtusindvis af varer i realtid, hvorved butikkerne kan tiltrække bestemte kunder på bestemte tidspunkter.

Den britiske kæde af stormagasiner Marks & Spencer lavede sidste år et forsøg med billigere sandwich om morgenen for at få kunderne til at købe deres frokost tidligere. Og i USA har Coca-Cola brugt Googles internetlagrings-platform til at sende videoer og rabatkuponer til kunders smartphones, skriver den britiske TV-station BBC. Med beskeder opmuntres kunder til at finde hylderne med sodavand, hvor de modtager målrettede tilbud baseret på deres søgevaner på nettet og deres forbrugsvaner.

»Vi forstår, hvem forbrugeren er, og vi kan få det rette indhold eller den rette besked frem til ham eller hende på det rigtige tidspunkt,« fortalte Greg Chambers, direktør for digital innovation hos Coca-Cola, ved en Google-konference tidligere i år ifølge BBC.

Elektroniske hyldeforkanter er de seneste år blevet mere og mere udbredt i både Danmark og resten af Europa og USA.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, fortæller, at virksomhedens butikker, der blandt andet tæller Fakta, Irma og Kvickly, løbende har investeret i den nye teknologi.

»Vi kommer til at bruge elektroniske hyldeforkanter i de fleste butikker. Det er en investering, men vi indfører dem i de nye butikker og i forbindelse med renovering eller modernisering. Vi gør det primært af to grunde. For det første for at spare omkostningerne ved at sætte nye priser op hele tiden. For det andet undgår vi prisfejl, hvor der er én pris på hylden og en anden ved kassen,« siger han.

Hvad angår priser, der løbende ændrer sig hele dagen, eller målrettede tilbud til bestemte kunder, gør Coop sig foreløbig ikke mange tanker, fortæller Jens Juul Nielsen. Men der findes timetilbud, og prisen kan også hurtigt ændres, hvis en konkurrent ændrer prisen på en bestemt vare.

Displaydata er en af verdens største leverandører af elektroniske hyldeetiketter. Administrerende direktør, Andrew Dark, vurderer, at den nye teknologi ikke bare gør det muligt at ændre flere millioner priser i løbet af sekunder, men også at den kan hjælpe med at mindske madspild.

»Jeg tror de fleste store detailforretninger vil gå over til dette i løbet af de næste fem år,« siger han til BBC.

Foruden pris kan skiltene bruges til at formidle information om varen på hylden. Der kan for eksempel oplyses om lagerbeholdningen samt andre kunders anmeldelse af varen, og så kan skiltene forbindes med smartphones, hvorved firmaer kan sende målrettede tilbud til kunderne ligesom Coca-Cola.

At kunder kan få flere oplysninger om den varer, de køber, ser Jens Juul Nielsen fra Coop positive perspektiver i.

»I takt med de mere specielle produkter, som vi får for at differentiere os fra konkurrenterne, er der et større behov for at få historien bag det enkelte produkt,« siger han.

Jens Juul Nielsen tror, elektronikken i fremtiden kommer til at gøre det nemmere og mere inspirerende at være kunde.