Virksomheden Alef Aeronautics har fået tilladelse til at teste en flyvende bil.
Det er første gang nogensinde, at de amerikanske luftfartsmyndigheder har givet tilladelse til, at et fartøj, der både kan køre og flyve, kan testes.
Hvad er det for en flyvende bil?
Den flyvende elektriske bil har navnet Model A.
Bilen har plads til to personer, som sidder i en boblelignende kapsel i midten af køretøjet. Bilen har fire motorer, som driver otte propeller – fire på hver side af den centrale kapsel, skriver Newsweek.
Ifølge Alef Aeronautics er bilen i stand til at lette og lande vertikalt.
Bilen får angiveligt en rækkevidde på 320 kilometer på vejene og 180 kilometer i luften. Når den først letter et par meter i luften, roterer den sidelæns, mens passagersædet drejer – således forbliver passagerne siddende oprejst, mens bilen – efter planen – flyver sidelæns.
Ifølge firmaets hjemmeside er det et »lavhastighedskøretøj,« hvilket vil sige, at det maksimalt kan køre 40 kilometer i timen på asfalteret vej, skriver CNN.
Alef Aeronautics sigter efter at gøre Model A 100 procent elektrisk.
Hvor tæt er den på at komme på markedet?
Selv siger Alef Aeronautics, at man sigter efter at få bilen på markedet i 2025. Det er uvist, om det kan lade sig gøre.
Der er endnu ikke set nogen video, hvor Model A rent faktisk flyver.
Men testtilladelsen fra de amerikanske luftfartsmyndigheder er vigtig, siger Jim Dukhovny, der er administrerende direktør i Alef.
»Det er et lille skridt for fly, et kæmpe skridt for biler,« siger han en pressemeddelelse. Han har siden 2015 arbejdet på at designe bilen sammen med tre af sine venner, inspireret af filmen »Back To The Future.«
De fire amerikanske stiftere har ambitioner om at give folk »en miljøvenlig og hurtigere pendling, som sparer individer og virksomheder for flere timer hver uge,« skriver Alef Aeronautics i pressemeddelelsen.
Bilen kommer efter planen til at koste cirka to millioner kroner, hvis den ellers bliver sat til salg.
Alef Aeronautics har taget imod refunderbare forudbestillinger siden oktober.
Lidt over 400 privatpersoner og virksomheder har lagt et depositum på 1.000 kroner. For 10.200 kroner kan kunder komme forrest i køen, så de modtager bilen først, hvis den faktisk sendes i produktion.
På nuværende tidspunkt giver de amerikanske trafikmyndigheder slet ikke tilladelse til, at flyvende biler kan lette og lande på vejene.
En af de første investorer i Tesla og SpaceX, Tim Draper, er også en af flere investorer bag Alef Aeronautics.