De elsker Putin 12 timer i døgnet - og tjener penge på det

De får en månedsløn for at hylde Vladimir Putin og tale grimt om de vestlige lande. Forhenværende­ »internettrolde« fortæller om Ruslands informationskrig.

En mand betragter hjemmesiden for Vladimir Putins valgkamp forud for præsidentvalget i 2012. Netop internettet og de sociale medier er vigtige værktøjer i præsidentens informationskrig, og derfor er der mennesker, der lever af at skrive positive linjer om Putin. Foto: Yuri Kadobnov/AFP Fold sammen
Læs mere

MOSKVA: Lønnen var god, og huslejen skulle betales, så Tatjana sagde ja til jobbet hos firmaet Internet-Issledovanija i Skt. Petersborg.

Arbejdet foregik i skiftehold. 12 timer ad gangen skulle Tatjana sidde bag tastaturet i en kontorbygning i en nordlig forstad til millionbyen. Arbejdet bestod i at skrive kommentarer på nyhedshjemmesider og sociale medier såsom Facebook. En ganske bestemt type kommentarer. Opgaven var at hylde den russiske præsident, Vladimir Putin, og angribe hans fjender. Men ikke under eget navn. Holdningerne skulle spredes ved at påtage sig en række falske identiteter online.

»Du skriver, skriver, skriver, som om du var en anden, for eksempel en hjemmegående husmor, som bager småkager og pludselig beslutter: Jeg skriver min mening om noget, som Putin har sagt,« fortæller Tatjana om jobbet i et interview med Radio Svoboda.

»Sådan noget som: »Denne handling fra Vladimir Putin redder Rusland!« Lige præcis »redder«. Det skulle være pointen,« fortæller den tidligere medarbejder.

22-årige Tatjana fik 40.000 rubler (4.800 kroner) om måneden for at skrive 126 daglige kommentarer til nyheder i de russiske netaviser. Desuden skulle hun skrive 25 svar til private brugere på de sociale medier for at »åbne deres øjne« for den holdning, som hun blev betalt for at have.

Det er ikke første gang, tidligere »internettrolde«, betalte netkommentatorer under falske identiteter, fortæller om indsatsen, der skal skabe et indtryk af massiv folkelig opbakning til Vladimir Putin.

Krim gav anledning til optrapning

Den russiske oppositionsavis Novaja Gazeta interviewede sidste år flere forhenværende medarbejdere hos samme firma. De fortalte om en kraftig optrapning af den kostbare informationskrig i kølvandet på annekteringen af Krim-halvøen og krisen i Ukraine.

Den seneste uge er yderligere en række tidligere medarbejdere stået frem med navn. Marat Burkhard fra Skt. Petersborg arbejdede for Internet-Issledovanija i to måneder, før han fik nok. Han beskriver sig selv som »provestlig«. Men lønnen var svær at sige nej til. Hans kvote var 135 pro-Putin-kommentarer pr. 12-timersvagt, fortæller han til Radio Svoboda.

»Systemet er meget strengt. Hvis du kommer for sent, får du en bøde på 500 rubler. De ansatte er under konstant pres. Du får irettesættelser for de mindste afvigelser,« siger Marat Burkhard.

Hver dag var der særlige indsatsområder. En dag skulle han skrive, at amerikanske soldater i hemmelighed kæmpede i Ukraine. En anden dag var budskabet, at flertallet af tyskerne støtter Vladimir Putin, mens de er kritiske over for Angela Merkel. Barack Obama skulle altid fremstilles som en »sort abe, der ikke ved noget om kultur,« siger Marat Burkhard.

Ifølge ham har firmaet omkring 400 ansatte. Det er firmaets opgave at lægge kommentarer døgnet rundt på både russiske og vestlige nyhedsmedier, på blogs og på sociale medier. Firmaet har desuden en stor grafisk afdeling, der producerer billedmateriale, der skal understøtte budskabet.

De fleste medarbejdere er ifølge de tidligere medarbejdere helt unge og uden forståelse af de emner, de skal skrive om. Blandt medarbejderne kaldes firmaet kort og godt »sandhedsministeriet«.

»Der er en afdeling for Ukraine, en engelsk afdeling. De bombarderer CNNs internetside og BBC,« fortæller Marat Burkhard.

Skt. Petersborg-avisen Moj Rajon har offentliggjort en række papirer, der beskriver arbejdsmetoderne i firmaet. Især uafhængige og respekterede medier som radiostationen Ekho Moskvy har høj prioritet for firmaet. Hver medarbejder skal på en enkelt vagt påtage sig op til 32 forskellige identiteter og hele tiden forsøge at dreje debatten i en for Kreml positiv retning.

Sagde op på grund af moralske skrupler

28. februar, dagen efter mordet på Putin-kritikeren Boris Nemtsov, var opgaven til de ansatte følgende:

»Grundlæggende budskab: Formulér en holdning om, at ukrainske kræfter kan være indblandet i mordet på den russiske oppositionspolitiker,« står der i et internt dokument offentliggjort af avisen.

Det er ikke lykkedes russiske medier at få en kommentar fra firmaets direktør, Mikhail Bystrov, en tidligere mellemleder i politikorpset i Skt. Petersborg.

Ifølge Anton Nossik, en ekspert i sociale medier, har Kreml finansieret prorussiske bloggere de seneste fem år. De seneste to år er indsatsen øget mangefold, siger han til Moj Rajon.

Moralske skrupler fik flere af de tidligere medarbejdere til at sige op. Den 22-årige Tatjana ville egentlig arbejde som journalist, men lønnen som internettrold var næsten dobbelt så høj, og afdragene på lejligheden skulle betales.

»Jeg har det skidt med, at jeg endte med at arbejde dér. Jeg var nødt til det. Men da jeg gik ud derfra ... Gud, hvor det lettede! Da jeg lukkede døren bag mig, fik jeg det bare bedre,« siger hun.