Danske F-16-piloter vil have arbejdsro

De danske F-16-piloter og mandskabet omkring dem har brug for ro. Derfor har man lukket af for medierne.

De seks danske F-16-fly parkeret på asfalten på Sigonella-basen. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO LAPORTA

Danskerne kommer til at vente på de første beskrivelser af, hvordan det føles at flyve kampfly over Libyen.

Det 132 mand store danske bidrag til FN-missionen mod Libyens diktator, Muammar Gaddafi, har været under så stort pres i de første døgn af missionen, at Flyvertaktisk Kommando har valgt at holde offentligheden på afstand.

Det sker for at beskytte mandskabet, siger kommunikationsmedarbejder Lars Skjoldan fra Flyvertaktisk Kommando.

- Vi vil vente med at åbne op for adgangen til personalet, indtil de har fået rutinerne på plads. Vi ved godt, at offentligheden er interesseret i at høre fra mandskabet, men de befinder sig i en alvorlig og farlig situation, siger Lars Skjoldan og tilføjer:

- Derfor er vi forpligtet til at sikre dem arbejdsro.

Ud over 15 piloter består det danske bidrag af flymekanikere, våbenspecialister og efterretningsfolk samt 12 specialister, der har haft til opgave at etablere en dansk flyvestation på Naval Air Station Sigonella, der ligger på Siciliens sydlige spids.

Ifølge Flyvertaktisk Kommando har hele holdet arbejdet på højtryk i opbygningsfasen, så de danske kampfly hurtigt kunne komme på vingerne omkring 30 timer efter, at Folketinget traf beslutningen om at gå i krig.

- De er professionelle, så på den måde er det ikke et problem. Men det er en ekstra faktor, som gør, at de har brug for arbejdsro, siger Lars Skjoldan.

Ifølge Lars Skjoldan vil der gå nogen tid endnu, før det danske mandskab har overskud til at fortælle om deres oplevelser.

Imens er flere danske og internationale medier samlet uden for hovedindgangen til Naval Air Station Sigonella, hvor de på afstand kan se de internationale kampfly lette for at flyve togter over Libyen.

/ritzau/