Da Putin indtog Palmyra til lyden af strygere og granater

Vladimir Putin lod sig hylde ved en sejrskoncert i det oldtidsteater, hvor Islamisk Stat henrettede sine fanger. Hverken artillerigranater eller international kritik kunne standse den russiske magtdemonstration.

Det gamle amfiteater i Palmyra var torsdag rammen om en koncert, efter at IS er fordrevet fra området. Fold sammen
Læs mere
Foto: LOUAI BESHARA

PALMYRA: Det var en koncert midt i en krig, og en krig midt i en koncert.

Kamphelikoptere kredsede over publikums hoveder, da et symfoniorkester gik på scenen i det gamle amfiteater i den syriske ørken. Mange koncertgæster bar skudsikre veste. Og da Johann Sebastian Bachs milde toner begyndte at flyde ud gennem de to tusinde år gamle søjlegange, måtte strygerne dyste mod de dumpe drøn fra artillerigranater i de fjerne.

Men spilles, det skulle der. For koncerten midt i Syriens borgerkrig var en magtdemonstration. Musikere fra Skt. Petersborg og en af Ruslands mest berømte dirigenter var til lejligheden fløjet til den nyligt befriede oldtidsby Palmyra. Og den russiske præsident, Vladimir Putin, tonede selv frem på en storskærm midt i den syriske ørken for at hylde de russiske soldater og de syriske regeringstropper.

Og for selv at lade sig hylde.

De russiske soldater på tilskuerrækkerne i det romerske teater sendte taktfaste klapsalver mod præsidenten på storskærmen, mens Ruslands statslige kanaler sendte de triumfende billeder direkte tilbage i de russiske stuer.

Stedets symbolik kunne dårligt blive tungere. Gennem ti måneder brugte krigere fra Islamisk Stat amfiteatret som henrettelsesplads. Oldtidsbyens chefarkæolog blev hængt her, og IS henrettede fanger ved skydning op af de gamle mure. Krigerne sprængte Palmyras uerstattelige vartegn, Triumfbuen, og talrige templer i stumper og stykker.

Men nu er barbariet til ende takket være Vladimir Putin, gjaldede budskabet igen og igen fra scenen.

Syriske regeringstropper generobrede oldtidsbyen i slutningen af marts med hjælp fra massive russiske luftangreb. Den begivenhed er intet mindre end lysets sejr over mørket, sagde Putin.

»Dette er ikke kun genoprettelsen af Palmyra som hele menneskehedens ejendom men også civilisationens redning fra terrorismen,« sagde præsidenten oppe fra storskærmen, mens soldaterne lyttede.

De færreste er uenige i, at fordrivelsen af IS fra Palmyra er en afgørende sejr i kampen mod terrorgruppen. Eller i, at offensiven sandsynligvis har reddet oldtidsbyen fra yderligere ødelæggelser.

Men langtfra alle klapper i hænderne over de russiske styrkers fremfærd eller over Putins alliance med den syriske diktator Bashar al-Assad. På dagen, da orkesteret spillede Prokofiev og Bach i det antikke teater, fortsatte Ruslands og Assads kampfly angrebene i andre dele af Syrien.

I sidste uge slog Læger uden Grænser alarm efter et luftangreb på et hospital i den oprørskontrollerede del af Aleppo dræbte flere end 50, herunder patienter, læger og sundhedspersonale. Torsdag blev mindst 28 dræbt i et angreb på en flygtningelejr i Idlib-provinsen, ifølge oppositionsgrupper.

Storbritanniens udenrigsminister Philip Hammond kaldte den russiske sejrskoncert »et smagløst forsøg på at aflede opmærksomheden fra millioner af syreres fortsatte lidelser.«

»Det viser, at der ikke er nogen grænse for, at hvor dybt regimet vil synke,« sagde Hammond ifølge BBC.

Ruslands TV-transmitterede triumftog har også udløst splittelse langt ind i FNs kulturorganisation UNESCO. Vestlige UNES-CO-ambassadører blev inviteret til koncerten torsdag aften, men de afviste at deltage. Blandt andre Frankrigs repræsentant fordømte begivenheden som en blåstempling af Bashar al-Assads fremfærd i borgerkrigen. Ruslands repræsentant beskyldte modsat de vestlige lande for at politisere redningen af et stykke verdenskulturarv.

»Hvis visse lande fortsætter dette tvetungede spil, at vi elsker vores kulturarv men ikke Assad, så vil det ende skidt,« sagde den russiske UNESCO-ambassadør Eleonora Mitrofanova til Berlingske.

Siden Islamisk Stat blev drevet på flugt er det nu Rusland, der har sat sig tungt på oldtidsbyen. Ved indgangen til området vajer russiske og syriske flag side om side. Under dem hænger portrætter af Putin og Assad. Med jævne mellemrum buldrer artilleriet fra de syriske positioner. Ifølge regeringsstyrkerne befinder Islamisk Stats sig blot 15 kilometer fra oldtidsbyen.

Det forhindrede ikke Rusland i at flyve 40 violinister, fløjtenister, pauke-spillere og blæsere fra Skt. Petersborg ind i krigszonen i Syrien. Sammen med dem ankom over 100 journalister, Ruslands kulturminister og direktøren for det verdensberømte kunstmuseum Eremitagen.

På Berlingskes spørgsmål om, hvorvidt en aktiv kampzone er rette tid og sted for en koncert, trak museumsdirektør Mikhail Pjotrovskij paralleller til Sovjetunionens kamp mod Hitler-Tysklands invasionsstyrker under Anden Verdenskrig.

»Det er altid på sin plads med en koncert. Jeg er fra en by, der hed Leningrad (nu Skt. Petersborg, red.). Som du ved, havde vi koncerter under fascisternes blokade. Det siger vist alt,« sagde Mikhail Pjotrovskij.

Selv valget af musikere var som skabt til at vække opsigt. Kreml havde udvalgt den russiske præsidents nære ven, cellisten Sergej Roldugin, til at spille et solostykke fra en opera af den russiske komponist Sjtjedrin.

Putin har gentagne gange forsvaret Roldugin, efter cellisten i sidste måned blev centrum for en afsløring af gigantiske pengetransaktioner mellem statslige russiske selskaber og cellistens offshore-selskaber i skattelyet Panama.

De beskyldninger ønskede Roldugin ikke at kommentere. Han kaldte det en ære at deltage i en koncert, der ifølge ham symboliserer civilisationens tilbagekomst.

»Præsident Putin støtter virkelig kunsten. I dette tilfælde ønskede han, at kunsten skulle støtte alt andet,« sagde Roldugin.

Denne aften bestod størstedelen af civilisationen tilsyneladende af russiske og syriske soldater i fuld uniform. Og så en lille gruppe lokale, herunder et børnekor.

Kun ganske få civile er endnu vendt tilbage til det krigshærgede område, oplyser nødhjælpsorganisationen Syrisk Røde Halvmåne.

»Den humanitære situation er stadig meget svær. Vi mangler vand, elektricitet. Mange, mange huse er ødelagt. Derfor er det umuligt for de fleste at vende tilbage,« sagde lægen dr. Moawia fra Røde Halvmåne, mens soldaterne trasker ud af det romerske teater.

»Jeg synes, det ville være passende at holde en koncert, når folk er vendt tilbage,« sagde han.

Kort efter gjaldede lyden af tungt artilleri igen gennem oldtidsbyen.