Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det omfattende og langsommelige arbejde med at få det kæntrede italienske krydstogtskib, Costa Concordia, på ret køl og sejlet til ophugning, er snart slut.
Onsdag begynder det rustne skrog at bevæge sig væk fra den italienske ø, Giglio, hvor skibet i januar 2012 gik på grund og kæntrede med mere end 4.000 passagerer om bord. 32 mistede livet i ulykken, der blandt andet har ført til en anklage om manddrab mod skibets kaptajn, Francesco Schettino.
En konvoj på 14 skibe skal bugsere Concordia til en havn i det nordlige Italien, hvor skibet forventes at ankomme søndag, og hvor det skal skæres op til skrot.
Det engang luksuriøse krydstogtsskib gik på grund og væltede om på siden, efter kaptajnen havde sejlet for tæt på kysten. Vraget af færgen har siden ligget, hvor det kæntrede, mens ingeniører har arbejdet på at finde en måde at få skibet bjærget på.
I løbet af den seneste uge er det 114.500 tons tunge skrog langsomt blevet løftet på ret køl ved hjælp af oppustelige kasser, som er blevet sat på skibet og fyldt med luft.
Bjærgningsarbejdet forventes ifølge Reuters at koste skibets ejer, rederiet Costa Crociere, over 11,2 milliarder kroner.