Cameron om at hyre skandale-spindoktor: Undskyld

Den britiske premierminister beklager, at han ansatte Andy Coulsen, der nu er dømt for at orkestrere den største aflytningsskandale i Storbritanniens historie, som pressemand.

Andy Coulson var, efter han stoppede på tabloidavisen, ansat som særlig rådgiver for premierminister David Cameron. Fold sammen
Læs mere
Foto: LEON NEAL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens der endnu ikke er placeret et juridisk ansvar i den danske Se og Hør-skandale, er der tirsdag faldet dom i den britiske pendant til sagen, der handler om tabloidavisen News of the Worlds overvågning af både kendte og ukendte briter.

Her blev en af de hovedmistænkte, chefredaktør Rebekah Brooks, frikendt, mens hendes højre hånd, Andy Coulson, blev kendt skyldig.

Han var, efter han stoppede på tabloidavisen, ansat som særlig rådgiver for premierminister David Cameron, og det fortryder den britiske leder i dag.

»Jeg er ekstremt ked af, at jeg ansatte ham, det var den forkerte beslutning,« siger Cameron ifølge BBC.

Premierministeren undskylder samtidig »uforbeholdent og ærligt« over for den britiske befolkning, fordi han i sin tid ansatte Andy Coulson.

Politiske modstandere har gennem længere tid sat spørgsmålstegn ved David Camerons dømmekraft, fordi han ansatte Coulson. Blandt kritikerne finder man ikke overraskende Camerons politiske modstander, Labour-lederen Ed Miliband, som mener, at tirsdagens dom viser, at premierministeren »skylder landet en forklaring« for ansættelsen af Coulson.

»David Cameron tog en kriminel med ind i hjertet af Downing Street,« siger Miliband med henvisning til, at den nu afsatte pressemand havde adgang til premierministerens embedsbolig.

Skandalesagen om News of the World begyndte at rulle i 2009, da The Guardian kunne afsløre, at avisen i en årrække havde hacket kendte såvel som ukendte briters telefoner og telefonsvarere. Den handler også om bestikkelse af betjente.

Sagen chokerede briterne og fik siden mediemogulen Rupert Murdoch til at lukke News of the World efter 168 år.