Cameron efter aflytningsdom over spindoktor: Undskyld

Premier­minister David Cameron undskylder uforbeholdent, efter at hans tidligere spindoktor i går blev dømt i aflytningsskandalen på News of the World. Rebekah Brooks blev til gengæld frifundet.

Mens den tidligere The News of the World-chefredaktør Rebekah Brooks i går blev frikendt i den store britiske hackersag, gik det stik modsat for hendes medredaktør, Andy Coulsen, som blev fundet skyldig i at have deltaget i den ulovlige telefonhacking. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LONDON: David Camerons tidligere spindoktor Andy Coulson er sandsynligvis på vej i fængsel, efter at han i går blev fundet skyldig i hacking og aflytning af mobilbeskeder, mens han var ansvarshavende chefredaktør på den i dag lukkede Rupert Murdoch-avis News of the World.

I en kort erklæring gav David Cameron efterfølgende en »uforbeholden« undskyldning for at have ansat Andy Coulson i Downing Street 10, efter at han havde været chefredaktør på skandaleavisen.

»Det var en forkert beslutning, og det ønsker jeg at sige meget klart.«

Coulsons forgænger i jobbet som chefredaktør på avisen, Camerons nære ven Rebekah Brooks, blev til gengæld pure frifundet i den otte måneder lange retssag om aflytningsskandalen på avisen, der indtil lukningen var Storbritanniens største søndagsavis.

At Coulson blev dømt, mens Brooks ikke blev det, vil uden tvivl udløse diskussioner, eftersom der ikke er tvivl om, at der blev foretaget ulovlige aflytninger, allerede mens Brooks var chefredaktør fra 2000 til 2003, herunder af den myrdede skolepige Milly Dowlers mobil under hendes forsvinden i 2002.

Men mens retten altså fandt, at Coulson var ansvarlig og vidende om ulovlighederne, fandt man ikke samme stærke beviser mod Brooks.

Coulson leverede i øvrigt selv et af de stærkeste beviser imod sig selv. Op til retssagens begyndelse havde han i syv år benægtet ethvert kendskab til aflytninger, men han chokerede alle – selv sine forsvarere – da han i retten for første gang afslørede, at han havde lyttet til en telefonbesked fra tidligere indenrigsminister David Blunkett i 2004. Altså tre år før han blev hyret af David Cameron til først posten som de konservatives kommunikationschef og sidenhen Camerons spindoktor, da han blev premierminister i 2010.

Øjeblikkeligt pres på premierministeren

Coulson modtog dommen med stenansigt, mens Rebekah Brooks – og også hendes medtiltalte ægtemand, hestetræneren Charlie Brooks - begge havde blanke øjne, da de fik at vide, at de var blevet frifundet.

Ægteparret kommenterede ikke frifindelsen, da det tæt omringet af pressen blev ført væk til en ventende taxa uden for retten.

Dommen over Coulson førte med det samme til pres på Cameron, der hyrede ham til posten som kommunikationschef blot få uger efter, at han havde forladt News of the World i 2007.

Dette skete, efter at avisens royale reporter, Clive Goodman, sammen med en privatdetektiv begge var blevet idømt fængsel for ulovlig hacking og aflytning af medlemmer af kongefamilien. Coulson formanede dog dengang, at de dømte havde handlet helt på egen hånd, og den forklaring troede politiet blindt på, indtil aflytningsskandalen eksploderede i sommeren 2011 efter en stribe presseafsløringer.

Coulsons indrømmelse i retten af, at han vidste, at en af hans journalister havde hacket sig ind i indenrigsministerens telefonbeskeder på et tidspunkt, da Storbritannien var i krig i Irak, rejser ikke blot spørgsmål om Camerons dømmekraft i ansættelsen af ham som sin tætteste rådgiver. Det stiller også spørgsmål ved sikkerhedsgodkendelsen af Coulson forud for ansættelsen i Downing Street 10 i 2010.

Coulson har fortalt Leveson-kommissionen, der kulegravede pressens arbejdsmetoder og etik efter aflytningsskandalen, at han har haft »uovervåget adgang« til tophemmeligt materiale i Downing Street 10 og også deltaget i møder i Det Nationale Sikkerhedsråd.

Lettelse hos Murdoch

Cameron sagde til Leveson i juni 2012, at Coulson gentagne gange i 2009 havde forsikret ham om, at han intet kendte til mobilaflytninger.

»Jeg var afhængig af hans ord, men jeg var også afhængig af det faktum, at Pressenævnet havde godtaget hans ord, ansættelsesudvalget havde godtaget hans ord, politiet havde godtaget hans ord, og at anklagemyndigheden havde accepteret hans ord.«

Brooks frifindelse vil formentlig føre en vis lettelse med sig hos Rupert Murdoch, der forfremmede hende til topposten for alle sine britiske medieaktiviteter som adm. direktør for News International efter at have ladet hende være først ansvarshavende chefredaktør for News of the World fra 2000 til 2003 og sidenhen The Sun fra 2003 til 2009. Flere andre tiltalte i sagen blev også frifundet i går.