Brown: Murdoch lyver om telefonsamtale

Den tidligere britiske premierminister beskylder mediemogul Rupert Murdoch for at lyve foran den juridiske komite, der skal undersøge den store avisskandale i Storbritannien.

Storbritanniens tidligere premierminister Gordon Brown forlader her retten i London sammen med sin hustru Sarah efter at have vidnet i Murdoch-sagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKE MACGREGOR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

STORBRITANNIEN: Gordon Brown, der gik af som britisk premierminister i 2010, har aldrig erklæret krig mod Rupert Murdochs medieimperium i en telefonsamtale, sådan som Murdoch påstår. Det fortalte Brown mandag den juridiske komite, som undersøger avisskandalen omkring avisen News of the World.

- Samtalen har aldrig fundet sted. Jeg er chokeret og overrasket over, at det er blevet påstået, sagde Gordon Brown til juristerne ifølge Reuters.

Ejeren af den store mediekoncern News Corporation, Rupert Murdoch, har i sin forklaring til den juridiske komite tidligere fortalt, at Gordon Brown i en telefonsamtale truede med at bekrige koncernen. Det skete ifølge Murdoch, efter News Corp.s tabloidavis The Sun i 2009 begyndte at støtte det konservative parti i stedet for Browns Labour-parti.

- Han (Brown, red.) sagde: »Dit firma har erklæret krig mod min regering, og vi har intet andet alternativ end at erklære krig mod dit firma«, fortalte Murdoch komiteen i april.

Men det afviser den tidligere premierminister.

- Truslen blev ikke fremsat. Og der er intet bevis for, at det skete ud over Hr. Murdochs forklaring, som han har afgivet under ed, sagde Gordon Brown, der også blev spurgt om andre emner under afhøringen mandag.

Brown afviser at have givet samtykke

I 2006 bragte The Sun historien om, at Gordon Browns fire måneder gamle søn led af en alvorlig sygdom. Daværende redaktør for The Sun, Rebekah Brooks, der nu er tiltalt for sin rolle i sagen om aflytninger af en række kendte og ukendte personer, har tidligere fortalt, at hr. og fru Brown gav udtrykkelig tilladelse til, at historien kunne bringes. Men det nægter Gordon Brown at have givet hende.

- Jeg har aldrig forsøgt at bringe mine børn ind i det offentlige rum. Det er sørgeligt, at medlemmer af News International (en del af News Corp., red.) i 2012 møder op til komiteen og fastholder det opspind, sagde Gordon Brown, der beskylder The Sun for at have hacket sig frem til sin søns lægejournal for at skrive historien. Både Rebekah Brooks og Rupert Murdoch afviser de beskyldninger.

Afhøringerne i avisskandalen fortsætter i denne uge, hvor også den nuværende premierminister, David Cameron, skal afgive forklaring sammen med sin vicepremierminister, Nick Clegg, Labour-formand Ed Milliband og den tidligere konservative premierminister Sir John Major.