Britisk chokoladekrig: Supermarkedskæde udfordrer Toblerone efter skrumpeballade

Chokoladeproducenten Toblerone er blevet udfordret af den britiske supermarkedskæde Poundland, der lancerer alternativet Twin Peaks.

Foto: DARREN STAPLES. Sådan ser Toblerone-chokoladen ud, henholdsvis før og efter at man begyndte at sælge den i en mindre udgave.
Læs mere
Fold sammen

Mens britiske chokoladeelskere sidste år blev forargede, da de opdagede, at der var kommet længere afstand mellem de karakteristiske Toblerone-bjerge, så øjnede den britiske discountkæde Poundland en gylden mulighed for at brage ind på konfekturemarkedet.

Det skriver The New York Times.

Supermarkedskæden annoncerede deres egen chokoladebar med navnet »Twin Peaks«. En chokoladebar, der til forveksling ligner den velkendte schweiziske lækkerbisken, der var faldet i unåde for at forsøge at sælge mindre chokolade til den samme pris.

Den nyhed tog ejerne af Toblerone, det amerikanske konglomerat Mondelez International, dog ikke med stiv overlæbe og oprejst pande. Tværtimod valgte de at hive Poundland i retten for at lave en chokoladebar, der lignede deres produkt så meget.

Dermed brød flere måneders chokoladekrig ud i Storbritannien.

Ligner den nye chokolade Twin Peaks for meget en Toblerone? Bedøm selv. Artiklen fortsætter under tweetet.

Den nye Twin Peaks-chokolade minder ikke blot om Toblerone i sin udformning. Den blev også annonceret i en lignende guldfarvet indpakning med rød skrift – blot med mere chokolade til færre penge.

I retten fastholdt firmaet bag dog stædigt, at deres chokoladebar ikke var nogen billig kopi af Toblerone. Hvor Tobleronen er kendt for at være inspireret af formen fra det berømte bjerg Matterhorn, der ligger i alperne på grænsen mellem Schweiz og Italien, så er Twin Peaks eftersigende inspireret af to bakkedrag i grænselandet mellem England og Wales. Henholdsvis den 407 meter høje bakke »The Wrekin« og dens 140 meter høje lillebror »The Ercall«.

Yderligere argumenterede Poundland for, at deres chokoladebar har en »særpræget britisk smag« sammenlignet med Toblerones smag af »schweizisk chokoladenougat«.

Mondelez, der ejer Toblerone, gik dog til modangreb, da der blev sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt de havde mistet retten til varemærkebeskyttelse ved at ændre på chokoladebarens design i Storbritannien.

»Det er et af de mest elskede, unikke og værdifulde schweiziskproducerede chokoladeprodukter i verden. Med sin særligt schweiziske opskrift af høj kvalitet og trekantede tinder, har den henrykt folk verden over siden 1908, og vi tror på, at den også fremover vil henrykke fremtidige generationer af chokolade-elskere,« har en talsperson for firmaet udtalt.

Efter tre måneders juridisk tovtrækkeri endte chokoladekrigen dog med et kompromis mellem de to firmaer. Poundland har fået tilladelse til at sælge deres Twin Peaks-chokoladebar på betingelse af, at indpakningen ændres, så den ikke minder så meget om Toblerones. Derfor er den nu blevet sat til salg i discountkædens små 900 butikker med blåt papir og gul skrift.

Den omdiskuterede prisstigning for Toblerone i Storbritannien – såkaldt »shrinkflation«, hvor en mindre mængde sælges for samme pris – kom kort efter landets folkeafstemning om EU-medlemskab. Det satte gang i et sejlivet rygte om, at prisstigningen var en konsekvens af Brexit-afstemningen.

Det rygte har den britiske regering siden forsøgt at komme til livs, blandt andet gennem en rapport, der konkluderede, at der »på trods af mediernes spekulation, ikke er sket en ændring siden EU-afstemningen«. Faktisk viser rapporten, at »shrinkflation« i fødevareindustrien har stået på i mindst fem år.

Foreløbig er 500.000 Twin Peaks-chokoladebarer sat i produktion, men det ser ikke ud til, at danske forbrugere får mulighed for selv at smage produktet uden at tage en tur til Storbritannien.

Dansk Supermarked oplyser til Berlingske, at man ikke har nogen plan om at indføre chokoladen i sit sortiment.