Bortførte søfolks skæbne uvis

Danske eksperter er uenige om faren for bortførte danske søfolk.

I forsøget på at dæmme op for piratangrebene ud for Afrikas kyst har Danmark sendt krigsskibene »Esbern Snare« og tidligere »Absalon« af sted. Men angrebene er fortsat, og nu har det igen ramt et dansk skib , »Leopard«, med fire filippinske og to danske søfolk om bord. Der er intet nyt om, hvor søfolkene befinder sig, og hvordan de har det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Ingen kender skæbnen for de to danske søfolk, der blev bortført af pirater i Det Arabiske Hav mellem Somalia og Oman. Men hos to danske eksperter, der har fulgt tidligere gidseldramaer på havet, er der uenighed om, hvordan de seneste dages manglende udmeldinger skal tolkes.

De danske søfolk blev onsdag bortført fra det danske fragtskib »Leopard« sammen med fire filippinske sømænd. Piraterne efterlod skibet på åbent hav - og det er en helt ny fremgangsmåde, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.

»Det viser, at gidslerne er i fokus, og at de udgør den sande værdi for piraterne. De tages med ind til kysten, hvor gidslerne behandles som et handelsobjekt. Piraterne ved, at gidslerne skal ende med at blive udleveret, hvis rederierne også fremover skal være klar med løsesum. Derfor bliver der passet godt på gidslerne,« siger Jan Fritz Hansen.

Dårlig mavefornemmelse

Men den vurdering er sømændenes tidligere fællestillidsmand, Henrik Berlau, stærkt uenig i. Han kalder Jan Fritz Hansens udmelding for en løgn og frygter det værste for søfolkene.

»Jeg har en dårlig mavefornemmelse. I bedste fald er søfolkene taget som gidsler, men det giver ikke nogen mening, da der sandsynligvis ikke er nogen til at betale for gidslernes frihed. Jeg frygter derfor det værste,« siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe. Han mener, at bortførelsen af besætningens tyder på, at der kan være gået noget alvorlig galt under kapringen, som har sat søfolkene i en ekstra farlig sitaution. »Søfolkene udgør ikke en særlig stor værdi i sig selv. Tidligere har piraterne gjort alt for at beholde skibet og besætningen sammen, da forsikringsselskaberne vil betale højt for at få skibene tilbage. Men i den her situation, hvor skibet nu er sikret, så er søfolkene ikke længere særlig meget værd,« siger Henrik Berlau, som frygter, at de bortførte søfolks arbejdsgiver, rederiet Shipcraft, ender med at stå alene i forhandlingerne med piraterne.

»Der er ingen forsikring på mennesker, skibets forsikringsselskab har allerede åndet lettet op, og Danmark forhandler ikke med pirater. Derfor er det tvivlsomt, om Shipcraft har penge til at betale løsesummen,« siger Henrik Berlau.

Men indtil videre bliver det kun til gisninger om søfolkenes skæbne.

Det har ikke været muligt at få nye oplysninger fra hverken Shipcraft, Udenrigsministeriet, Søværnets Operative Kommando eller Det Danske Konsulat i Oman.