Bitter kamp om krigsmuseum

Et museum om Anden Verdenskrig til knap 700 mio. kr. risikerer at få meget arbejde skrottet og ledelsen afskediget, fordi landets nationalkonservative regering ikke mener, at museet fokuserer tilstrækkelig på Polens historie.

Et museum om Anden Verdenskrig til knap 700 mio. kr. risikerer at få meget arbejde skrottet og ledelsen afskediget, fordi landets nationalkonservative regering ikke mener, at museet fokuserer tilstrækkelig på Polens historie. (Foto: Adam Warzawa) Fold sammen
Læs mere

Når det kommer til Anden Verdenskrig, er få steder så symbolladede som den polske by Gdansk. I årene op til krigen var byen en fristad delt mellem Tyskland og Polen, og her stod krigens første slag, da nazistiske tropper overfaldt byens polske soldater 1. september 1939.

Derfor valgte den daværende polske regering i 2008 at opføre et omfattende museum om verdenskrigens internationale historie i netop Gdansk. Museet har et budget på cirka 700 millioner kroner, hjemmesiden er klar, og opførelsen af en imponerende bygning på 13 etager, hvoraf seks er under jorden, er næsten færdig.

Men Polens nye regering, under ledelse af det konservative Lov og Orden-parti (PiS), har for nylig annonceret, at museet skal lægges sammen med et andet planlagt museum på halvøen Westerplatte, hvor verdenskrigens første slag fandt sted. Dette museum skal udelukkende fokusere på overfaldet på Polen og modstandskampen mod den nazistiske besættelse.

Kultur- og vicestatsminister Piotr Gliński begrundede beslutningen 16. april.

»Grunden til sammenlægningen er at sikre effektivitet,« udtalte han til det polske nyhedsbureau PAP. »Der er ingen grund til at have to museer i samme by med samme profil.«

Formanden for Lov og Orden-partiet, Jaroslaw Kaczynski, lovede allerede i 2013, da partiet var i opposition, at hvis Lov og Orden kom til magten, ville man ændre museet, så det i højere grad var udtryk for »det polske perspektiv«.

Flere kritikere mener derfor, at sammenlægningen er et forsøg på at overtage og ændre museets profil. Museets direktør, Pawel Machcewicz, mener, at sammenlægningen med museet om Polens oplevelse under krigen udelukkende er et juridisk trick, der skal gøre det muligt at fyre ham og indsætte en ny ledelse, inden hans kontrakt udløber i 2019, siger han til Associated Press. Machcewicz mener også, at en opgivelse af museet i sin planlagte form vil indebære, at »man ødelægger 90 procent at museets indhold, som allerede er blevet delvist skabt og indsat«, siger han.

»Jeg har aldrig hørt om en sådan situation.«

Også Gdansks borgmester, Pawel Adamowicz, som kommer fra partiet Borgerlig Platform, der traditionelt har været Lov og Orden-partiets største modstander, er stærkt kritisk over for kulturministerens beslutning, ligesom en organisation for veteraner og ofre for nazismens forbrydelser skarpt har modsat sig sammenlægningen med museet, skriver avisen Gazeta Wyborcza.

Den mest markante kritik kommer fra den britiske historiker og Norman Davies, som sidder i museets rådgivende komité, der også tæller adskillige andre internationalt anerkendte historikere.

I avisen The Observer kalder han beslutningen om at kombinere museerne for »Bolsjevik«-lignende og »paranoid«.

»Lov og Orden-regeringen ønsker ikke, at en bunke udenlandske historikere bestemmer, hvad der foregår i ’deres museum’,« siger han til avisen. Davies mener også, at modstanden mod museet i høj grad skyldes partiformand Jaroslaw Kaczynski, der ifølge Davies kører alting, »som var det hans personlige politbureau«.

Det er langt fra første gang, at Polens nationalkonservative regering er på kollisionskurs med landets kulturinstitutioner. For nylig vedtog regeringen en stærkt kontroversiel ny medielov, der førte til afskedigelsen af den hidtidige bestyrelse på landets public service-station. En bestyrelse, som ifølge Polens udenrigsminister udtrykte en verdensopfattelse, der promoverede »en blanding mellem kulturer og racer og en verden bestående af cyklister og vegetarer«.

Tidligere har kulturminister Gliński erklæret sit ønske om flere polske film , der fokuserer på de episke og patriotiske sider af Polens historie og en nedtoning af de mere problematiske aspekter.