Belgisk politi synes ikke godt om Facebooks nye Like-knapper

Belgisk politi advarer privatlivsbekymrede Facebook-brugere mod at bruge det sociale netværks nye reaktionsknapper. De er bange for, at Facebook vil indsamle data om brugernes sindstilstand, så de bliver mere modtagelige for annoncer.

Belgisk politi advarer om at bruge de nye reaktionsknapper på Facebook, hvis man ikke vil have at det sociale medie indsamler og bruger data om ens sindstilstand. (Foto: GERARD JULIEN /AFP Photo) Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I februar supplerede Facebook den kendte »Like«- eller »synes godt om«-knap med fem nye ikoner – såkaldte emoticons – der giver brugere mulighed for blandt andet at udtrykke kærlighed, vrede og »wow«.

Men de nye muligheder får hverken en klassisk opadvendt tommelfinger eller et hjerte fra det belgiske politi. I en erklæring på sin officielle website advarer politiet under overskriften »Facebook opgraver endnu et stykke af dit privatliv op med de nye reaktionsknapper« mod at anvende dem. Her kan man blandt andet læse, at brugerne i virkeligheden er produktet på Facebook, og at:

»Ved at begrænse antallet af ikoner til seks, regner Facebook med, at du udtrykker dine følelser nemmere, så algoritmerne, der kører i baggrunden, bliver mere effektive,« skriver politiet og fortsætter:

»Facebook er også markedsføringens mester. De har nu et medium, som gør det muligt at måle vores reaktioner på indlæg fra venner eller sider, vi følger.«

De nye reaktioner giver derfor ifølge belgisk politi Facebook mulighed for at målrette annoncer efter brugerens humør, så annoncører kan ramme folk, når de eksempelvis er glade og dermed antageligvis mere modtagelige over for bestemte reklamer. Politiet konkluderer:

»Det er derfor endnu en grund til, at du ikke skal skynde dig at klikke, hvis du ønsker at beskytte dit privatliv.«

Det er ikke første gang, at belgiske myndigheder har været ude efter Facebook. I november 2015 nedlagde en belgisk dommer forbud mod, at det sociale medie via cookies sporer ikke-brugere af Facebook. Selv om man ikke selv er oprettet på Facebook, har sitet nemlig stadig mulighed for at følge brugere, som besøger websider, hvor der optræder eksempelvis Like-knapper eller andre af Facebooks elementer.

Få lader følelserne tale

Risikoen forbundet med at få målrettede reklamer, når man er i godt humør, synes dog at være til at overskue for rigtig mange af Facebooks brugere. En rapport fra det amerikanske firma dokumenterer nemlig, at meget få Facebook-brugere faktisk anvender de nye ikoner.

I en analyse af mere end 130.000 Facebook-indlæg, foretaget af det amerikanske firma Quintly, der lever af analyse af sociale medier, viste det sig, at mere end 97 pct. af brugernes interaktioner var de traditionelle likes, delinger eller kommentarer. Blot tre procent af reaktionerne var altså hjerter, grinende ansigter eller nogle af de andre nye muligheder.

Skal man tro Quintly, ligger der da også annoncørmæssige overvejelser bag de nye reaktionsknapper. I et blogindlæg om, hvor få der faktisk bruger de nye knapper, skriver firmaet:

»For annoncører ville det være meget gavnligt at vide i detaljer, hvordan indhold bliver opfattet. Baseret på det ville annoncører være i stand til at tilpasse fremtidigt indhold og forbedre deres tilgang til storytelling yderligere.«