Aviser skal betale kendte millioner

Deres liv blev ødelagt af Mirror-avisernes indtrængen i deres telefonbeskeder, har kendte briter fortalt i retten. Millionerstatninger kan blot være de første i en lavine på vej mod den britiske tabloidpresse.

Skuespiller Shobna Gulati, tidligere fodboldspiller Paul Gascoigne (her foreviget i 2012) og designer og skuespiller Sadie Frost er blot tre af de mere eller mindre kendte briter, som har fået tilkendt erstatninger i sværvægtsklassen, efter det er kommet frem, at sladderpressen har haft snablen i deres private telefonbeskeder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix og EPA

LONDON: Den britiske tabloidpresse har i årtier været kendt for at gå lige til grænsen. Avisen News of the World blev lukket efter at være gået langt over grænsen – og nu har en britisk domstol fastslået, at det kun var i småtingsafdelingen i forhold til et tiår med »jævnlige og omfattende« ulovlige telefonaflytninger foretaget af Mirror Group Newspapers.

Efter den hårde dom med store erstatninger er vurderingen, at den kan få omfattende konsekvenser for den britiske medieverden. Det er den første retssag af sin slags, og den kan danne præcedens for sagsanlæg fremover.

Ved en civil retssag i det centrale London fortalte skuespilleren Sadie Frost og den tidligere fodboldspiller Paul Gascoigne og andre, hvordan deres liv var blevet ødelagt. De vidste ikke, at journalister fra Daily Mirror, Sunday Mirror og Sunday People til tider flere gange dagligt aflyttede deres telefonbeskeder. Til gengæld var de begyndt at mistro den nærmeste familie og bedste venner, mens alle deres hemmeligheder og mest intime privatliv blev blotlagt i sensationsartikler. De kunne ikke tro andet, end at det var deres nærmeste, der gik til medierne med oplysninger, som ingen andre syntes at kunne have kendskab til.

Frost så sig nødsaget til at kræve en officiel fortrolighedserklæring af sin mor. Hun var udset som en særlig god historie og blev aflyttet dagligt fra 2002 til 2006, og hun sagde, at det var medvirkende til, at hun mistede venskabet med sin nære ven modellen Kate Moss og komplicerede forholdet til sin tidligere ægtefælle skuespilleren Jude Law.

»Det er svært at beskrive den skade, som det har påført mig. I mange, mange år var det et helvede for mig,« sagde Frost i retten ifølge The Guardian.

»Jeg var så ulykkelig, at det var svært for mig at sove – og det kom også i aviserne. Der var absolut ingenting, der blev ladt i fred.«

Erstatningskrav i kø

Frost blev tilkendt omkring 2,8 millioner kr. i erstatning. Gascoigne blev tilkendt omkring to millioner kr. Seks andre blev også tilkendt erstatninger på én million kroner og opefter.

Mirror-gruppen blev dømt til at skulle udbetale mere end 13 millioner kr. i erstatning, og det slutter langtfra her, for omkring 70 andre kendte briter står klar med private søgsmål. Avisejerne har sagt, at man overvejer at anke erstatningsstørrelsen. Derimod erkendte Mirror-ledelsen skyld på vegne af deres journalister ved retssagens indledning i efteråret efter i mange år ihærdigt at have benægtet anklager om telefonaflytninger og sagt, at avisernes journalister arbejdede »inden for lovens rammer«.

Straks efter dommen øgede Mirror-ledelsen en særlig kompensationsfond til at betale de ventede erstatninger fra 130 millioner kroner til mere end 300 millioner kroner.

Mirror-advokater har ifølge The Guardian ihærdigt prøvet at undgå at blive eksponeret i retssagen ved at indgå forlig. Det blev afvist af sagsøgerne. Op til retssagen har Mirror-ledelsen sendt breve med undskyldninger, og de tre aviser har trykt tilståelser af de begåede ulovligheder. Det formildede dog ikke dommeren, der ved domsafsigelsen fastslog:

»I den grad, at det har nogen betydning, er jeg af den mening, at undskyldningerne i det mindste delvist har været en taktisk manøvre med et øje på den kommende retssag.«

Den opsigtsvækkende dom kan igen bringe den britiske tabloid-presse i defensiven. En række journalister og redaktører er netop blevet frikendt i den såkaldte »Operatin Elveden«, hvor de var anklaget for at have betalt sig til oplysninger hos folk ansat i hæren, fængsler og andre offentlige institutioner. Det var et svidende nederlag for anklager og politi, der er blevet mødt med hård kritik i de berørte aviser, som også inkluderer Mirror.

Nu kan der være nye retssager i vente. Fire journalister er blevet anholdt og 14 afhørt med en sigtets rettigheder i forbindelse med aflytningssagen. Ifølge The Guardian overvejer anklagemyndigheden retssager mod både enkelte journalister og mod virksomheden Mirror Group Newspapers også kendt som MGN.