Asylsøgere har splittet Sverige: »Desværre er vi i dag som to verdener i ét land«

En bølge af seksuelle overgreb, bilbrande, radikale imamer, afvisning af håndtryk og meget mere har kastet svenskerne ud i et intenst opgør om »svenskhed.«

I forbindelse med Malmøfestivalen var der krebsegilde på Storetorg i midten af byen. Folk havde medbragt deres egen mad og skyllede den ned med snaps. Bandet stod for snapseviser og sing-a-longs. Festivalen fortsætter i Malmø by frem til fredag d. 19. august. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

I Malmø ligger Sveriges og verdens næststørste IKEA – 44.000 kvadratmeter med alt fra »Metod«-køkkener over »Billy«-reoler til »Fantastisk«-papirservietter i den gule nationalfarve. I cafeteriet på Kulthusgatan 1 er der plads til 550 mennesker, og denne augustdag er der köttbullar og kylling på menuen.

IKEA og de tilhørende kødboller har ligesom Volvo, Nobel-priser og lighed mellem kønnene været med til at definere omverdenens opfattelse af, hvad det ægte svenske er.

Men et år efter, at Sverige, Skåne og især Malmø tog imod tusindvis af asylsøgere, er svenskerne selv kommet i tvivl: Hvem er vi? Hvad er ægte svensk? Findes der særlige svenske værdier – en særlig svenskhed?

Nogle omfavner den helt uvante debat, mens andre mener, at den er både utidig og nationalistisk. Svenskerne er generelt stolte af deres land, men den slags fremhævelse af egne fortræffeligheder og særlige værdier er kun benzin på højrefløjens bål, mener debattører.

Ikke desto mindre er debatten om »svenske værdier« eksploderet denne sommer. I august 2015 kom næsten 12.000 asylansøgere til Sverige. Måneden efter var tallet steget til over 24.000, og i oktober ankom knap 40.000. Mens 21.000 kom til Danmark, søgte 163.000 i hele 2015 om asyl i Sverige. Det fik udlændinge­debatten til at blusse op, og »den humanitære stormagt« var ved at blive væltet omkuld.

Omkring 40 bosteder og kommende bosteder for asylansøgere blev brændt af eller forsøgt brændt ned af formodede højreekstremister. Det indvandrerkritiske Sverigedemokraterna stod i meningsmålinger til at blive Sveriges største, og den svenske regering blev presset til at indføre de største asylstramninger nogensinde – blandt andet med en fintmasket ID-kontrol for passagerer fra Danmark.

Bart Motyczynski er med sin polskfødte hustru, Monika, og deres tre uger gamle Nathali på indkøb i IKEA-varehuset i Malmø: »Vi kan jo ikke åbne Sverige for alle. Det går ikke,« mener han. »Det skal ikke kun handle om, hvor meget man kan få fra kommunen. Der må være en drivkraft til at klare sig selv, det er en svensk værdi.« Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

I en sofa i hjørnet af det store cafeteria sidder 34-årige Bart Motyczynski med sin kone Monika og lille Nathali på bare tre uger. Som alle andre er de på indkøb i det, der i lighed med krebsegildet på den ugelange Malmøfestival på Stortorget i Malmø opfattes som det svenskeste svenske. IKEA er lighed, ordentlighed, usnobbethed, praktiske løsninger og plads til alle.

Hvad der er typisk svensk?

Bart Motyczynski overvejer spørgsmålet et øjeblik: »Det er svært at sige ... men det er nok naivitet, der er typisk svensk. I hvert fald når det gælder indvandrerspørgsmål. Man tror på det gode i menneskene, og man er slet ikke realistiske.«

Monika er fra Polen og taler efter to år og intensive sprogkurser i Sverige et fint svensk. Hun nikker, mens hun ammer den lille i den bløde sofa. Den slags steder for mødre og fædre med spædbørn er der naturligvis tænkt på i IKEA.

»De, som flygter fra krig, skal selvfølgelig have hjælp, men der kommer jo mange andre med falske pas og falske historier og forsøger at snyde sig ind i landet. Vi kan jo ikke åbne Sverige for alle. Det går ikke,« siger Bart Motyczynski.

Men er det ikke netop tolerancen og medmenneskeligheden, der er det typisk svenske?

»Jo, men når man bliver snydt og manipuleret med, så fungerer det jo ikke. Man bliver nødt til at stille krav om, at alle skal arbejde og indordne sig. Hvis man vil, så kan man. Det skal ikke kun handle om, hvor meget man kan få fra kommunen. Der må være en drivkraft til at klare sig selv, det er en svensk værdi.«

»Velkommen til virkeligheden«

Der blev for alvor sat ord på svenskheden og den nationale identitetskrise, da partilederne tog emnet op i deres sommertaler på Almedal­mødet – forbilledet for det danske folkemøde på Bornholm.

Statsminister Stefan Löfven talte om svenske traditioner og nævnte »Sverige« så mange gange, at det faldt flere kommentatorer for brystet. »I Sverige hader vi ikke på nettet, og vi hetzer ikke den ene og den anden gruppe,« sagde statsministeren i et forsøg på at definere nogle værdier.

En lille nål med det svenske flag har på det seneste fundet vej til reversen på hans jakke.

Kristdemokraternas formand, Ebba Busch Thor, gik mere direkte til værks. Med et stort svensk flag som bagtæppe nævnte hun de ting, som svenskerne kunne være stolte af: IKEA, Spotify, jordbær og skærgården.

»Men de værdier, som byggede vores hjem stærkt – tillid, frihed, ligestilling og menneskers ligeværd – er truede i dag,« sagde hun og remsede op af det seneste års begivenheder af seksuelle overgreb begået af indvandrere og unge, som er rejst til Syrien for at kæmpe for Islamisk Stat.

»Dyder som flid, tålmodighed og medmenneskelighed er ikke særligt populære længere. Desværre er de erstattet af mere kortsynethed, opgivenhed og egoisme,« sagde hun og opfordrede til en værdimæssig revanche.

Lederen af det store borgerlige parti Moderaterna, Anna Kinberg Batra, mente ligeledes, at det i lyset af indvandringen var vigtigt at tale om svenske værdier.

»Hvis man tager sig retten til at leve på andres bekostning, selv om man er i stand til at arbejde og forsørge sig selv, så svigter man svenske værdier,« sagde Anna Kinberg Batra og tilføjede i et efterfølgende interview: »Vi har taget det hele lidt for meget for givet.«

Sverigedemokraternas leder, Jimmie Åkesson, svarede de øvrige parters ledere og deres nye signaler med ordene: »Velkommen til virkeligheden.« I det fremadstormende parti titulerer man ofte hinanden »Sverigesven«.

Anna Kinberg Batras tale førte til skarpe reaktioner hos formandens partifæller. En af partiets veteraner, EU-parlamentarikeren Gunnar Hökmark skrev i et blogindlæg: »Der eksisterer en udbredt retorik om, at der i Sverige råder nogle bestemte svenske værdier. Det er forkert. I Sverige råder svensk lov ... Svensk lov skal ikke bero på, hvilke værdier eller opfattelser og holdninger politikere, politichefer, indvandrere eller mennesker, som bor her, har.«

Helan går... Der var mad, drikke og humør i store mængder, da malmøboerne samledes til fælles »kräftkalas« på øresundsbyens store torv. Men når de sidste glade gæster er gået hjem, melder alvoren sig i debatten om, hvad svenskhed anno 2015 er. Foto: Andreas Beck Fold sammen
Læs mere

De helt enestående værdier

I det år, der er gået, er værdierne gang på gang blevet udfordret i det svenske »folkhem« – betegnelsen der blev synonym med opbygningen af en velfærdsstat, hvor der blev taget hånd om alle.

Det indvandrervenlige regeringsparti Miljö­partiet blev beskyldt for at være infiltreret af islamister, og ledelsen trådte tilbage. Den svenske boligminister Mehmet Kaplan måtte gå, da det kom frem, at han omgikkes tyrkiske nationalister og ekstremister. Og hans partifælle i Miljöpartiet Yasri Khan nægtede at give hånd til kvinder.

I april besøgte en verdenskendt imam, Salman al-Ouda, Malmø med blandt andet budskabet om, at homoseksualitet vil blive straffet i det næste liv. Musikfestivaler har været ramt af omfattende seksuelle overgreb begået af indvandrere. Terror har sat lukning af moskeer på dagsordenen, og partierne i Riksdagen har i udlændingepolitikken taget et stort skridt til højre på meget kort tid.

Expressens klummeskribent, Britta Svensson, mente som mange andre debattører i sommerens debat, at de svenske værdier skal forsvares med det, hun ser som et bolværk imod højrekræfterne.

»Det er godt, at kloge ledende politikere begynder at formulere, hvad det handler om. Ellers risikerer vi, at det frit overlades til racistiske partier og gruppers forvrængninger og løgne,« skrev hun.

Patrik Lindenfors fra Center for Evolutionær Kulturforskning slog ligeledes fast, at svenske værdier naturligvis findes, og at de oven i købet er enestående i verden.

»I Sverige er vi mere individualistiske og har mere rationelle og sekulære værdier end i noget andet land på jorden. Hvad angår værdier, er vi faktisk de mest ekstreme i verden. At påstå at vore værdier skulle være universelle, er derfor at projicere en ønsketænkning over på resten af verden. De værdier, vi har i Sverige, er helt anderledes,« skrev han i et indlæg.

Flere debattører havde forinden hånet parti­lederne på folkemødet i Almedal for at fremhæve værdier, som skulle være særligt svenske. Göran Colliste, professor i etik på universitetet i Linköping, sagde således til svensk TV: »At tale om svenske værdier er tom retorik, som har til formål at ekskludere mennesker. Værdier er universelle og deles i større eller mindre udstrækning af mennesker i forskellige lande med forskellige kulturer.«

To verdener i ét land

I restauranten i Malmøs gigantiske IKEA sidder 43-årige Johan og spiser med sin familie i en duft af tung svensk lunch.

»Man kaster en masse smuds på hinanden, men sagen er, at vi ikke har været i stand til at integrere indvandrerne i Sverige. Vi bliver nødt til at finde ud af, hvad vi har gjort forkert,« siger Johan. »Desværre er vi i dag som to verdener i ét land. Det er ulykkeligt, men sådan er det.«

Fra Göteborgs Universitet forklarer Jonas Hinnsfors, professor i statskundskab, at værdi­debatten i Sverige er helt ny og anderledes end tidligere. Svensk nationalfølelse og stolthed har været knyttet til velfærdssamfundet, som man har set som noget unikt svensk.

»Men i dag er Socialdemokraterna svage, når det gælder om at levere kraftfulde svenske udbygninger af velfærdssamfundet som svar på de udfordringer, der er. Derved er det andre mere kulturelle definitioner af svenskhed, der vinder. Og paradoksalt nok tilnærmer man sig derved Sverigedemokraterna i forsøget på at definere svenskhed,« siger han.

Nogle få kilometer fra IKEA i Malmø har ukendte gerningsmænd om natten sat ild på syv biler i det socialt hårdt belastede boligkvarter Rosengård. I alt er over 100 biler nu blevet brændt af. Og politiet siger, at de ikke aner, hvem der gør det. Det kan ende med at blive endnu et indlæg i debatten om svenske værdier.