Assange beskylder Fogh for ufin vej til NATO-toppen

Stifteren af WikiLeaks beskylder igen Anders Fogh Rasmussen for at have indgået ufine aftaler for at kunne sætte sig på posten som NATOs generalsekretær.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHN STILLWELL

NATO: Anders Fogh Rasmussen træder med september måneds udgang officielt tilbage fra posten som NATOs generalsekretær. Og hans afgang bliver ikke forbigået i stilhed af stifteren af WikiLeaks, Julian Assange.

I et interview med teleSUR English beskylder WikiLeaks-stifteren Danmarks tidligere statsminister for en karrierehistorie, som indeholder flere ufine elementer.

»Den har kurderne. Den har ødelæggelsen af en hel TV-station. Korrupte aftaler mellem efterretningstjenester og retsvæsenet. Korrumperingen af et skandinavisk land, Danmark. Og lederen af det land, dets statsminister, som indgår en korrupt aftale for at få sit job,« siger Julian Assange i interviewet.

Han henviser til sagen om den danskbaserede kurdiske TV-station ROJ TV, som i 2005 blev meldt til politiet af den tyrkiske ambassade for at overtræde terrorloven.

Siden er TV-stationen blevet dømt for at være talerør for den kurdiske oprørsgruppe PKK, der er på EUs terrorliste.

Under forhandlingerne om Anders Fogh Rasmussens kandidatur til NATO-posten i 2009 krævede tyrkerne indrømmelser i forhold til ROJ TV for at stemme for det danske kandidatur. Og kritikken af, at Anders Fogh Rasmussens karriereambitioner har haft betydning for sagen mod ROJ TV, har været rejst tidligere.

Blandt andet skrev Information i 2010 på baggrund af et dokument lækket af WikiLeaks, at den tyrkiske NATO-ambassadør, Tacan Ildem, ved et møde med USAs daværende viceudenrigsminister, William J. Burns, angiveligt skal have oplyst, at der var blevet afgivet et dansk løfte om at arbejde på at lukke ROJ TV. Det skal angiveligt være sket med henblik på at imødekomme Tyrkiets anmodning om en lukning af TV-stationen.

Ifølge et andet WikiLeaks-dokument skal »højtstående embedsmænd« være blevet bedt om at »træde varsomt« for at undgå krav om en modydelse, »for eksempel opgivelse af ytringsfrihed i bytte for en post på højt niveau«.

I dag hævder Julian Assange ikke desto mindre fortsat, at det var præcis, hvad der skete. Han fastholder i interviewet, at Anders Fogh Rasmussen indvilligede i at »knuse« ROJ TV for at sikre tyrkernes opbakning til sit kandidatur.

Ifølge WikiLeaks-stifteren skal det være sket ved, at danske anklagere og efterretningsfolk blev sat til at bruge »alle mulige metoder og kreative skatteefterforskninger« med henblik på at få lukket TV-stationen.

Anders Fogh Rasmussen ønsker ikke at kommentere kritikken.