Asiens mest eftertragtede mand

Den sydkoreanske TV-stjerne Song Joong-ki bliver beundret og tilbedt af millioner over hele Asien. Han er seneste repræsentant for den såkaldte pan-asiatiske bløde maskulinitet.

Den sydkoreanske TV-stjerne Song Joong-ki bliver beundret og tilbedt af millioner over hele Asien. Fold sammen
Læs mere

Tidligere i år udsendte Kinas Ministerium for Offentlig Sikkerhed en advarsel via ministeriets profil på sociale medier. Den handlede hverken om terror eller naturkatastrofer, men om en helt anden type trussel. Nemlig den, der stammer fra koreanske TV-dramaer.

»Du har måske ikke tænkt over det, men at se koreanske dramaserier kan være farligt og også føre til juridiske problemer,« advarede den kinesiske myndighed.

Præcis hvordan TV-seerne risikerede at komme i karambolage med loven fremgik ikke, men det blev mere end antydet, at familiefreden og måske ægteskabet var i farezonen. De mange kvindelige fans var ramt af en kærlighedssyge, der gjorde de kinesiske mænd jaloux, hed det i teksten, der udpegede sydkoreanske Song Joong-ki som centrum for fankulten.

Song Joong-ki syndromet kaldes fandyrkelsen af den 30-årige skuespiller. Den har siden foråret bredt sig fra Seoul og ud over resten af Asien i forbindelse med TV-serien »Solens efterkommere«. Den sydkoreanske produktion har Song Joong-ki som den mandlige hovedrolle. Han spiller en kaptajn i hæren, der forelsker sig i en sygeplejerske, hvilket de to efterfølgende bruger 16 episoder på at finde ud af.

Med andre ord et stykke kærlighedsdrama af den type, der har gjort Sydkorea kulturbærende i hele Asien. Underholdning i alle afstøbninger med TV-serier og popmusik som de vigtigste komponenter har skabt, hvad der ofte betegnes som den koreanske bølge. Den har skvulpet rundt i Japan, Kina og Sydøstasien i mange år, og var måske ved at ebbe ud – men så dukkede Song Joong-ki op.

Alene i Kina er de 16 afsnit af »Solens efterkommere« blevet set over 2,4 milliarder gange på streamingtjenesten iQiyi, der har de kinesiske rettigheder. Seriens popularitet er enorm. Og selvom handlingen givetvis er skruet godt sammen, er det ingen hemmelighed, at den mandlige hovedrolleindehaver trækker en god del af interessen.

Da Song Joong-ki i maj var i Beijing til et såkaldt fanmøde blev det afholdt i det olympiske sportscenter med 5.000 deltagere. Arrangørerne kunne sandsynligvis have fyldt det olympiske stadium overfor – det har 90.000 pladser. Der var 11 millioner seere på iQiyis hjemmeside, der fulgte begivenheden live, og det er efter sigende en ny rekord.

Interessen for at komme tæt på Song Joong-ki var så overvældende, at billetter uden for centret blev solgt til omkring 7.000 kr. stykket. Lignende arrangementer rundt omkring i Asien har på samme vis været tilløbsstykker.

Hudpleje vigtigere end hår på brystet

Men hvad er det så ved Song Joong-ki, der gør ham i stand til at slå benene væk unde de asiatiske kvinder?

Der er umiddelbart ikke meget alfahan over ham. Det er ikke en svulmende overkrop, der skal sælge varen. Som mange andre koreanske skuespillere repræsenterer Song Joong-ki et mandeideal med plads til det feminine. Her er hudplejeprodukter vigtigere end hår på brystet, og den følsomme og vidende mand har taget teten fra tarzantyperne.

epa05344120 A fans of Song Joong-Ki hold up banners reading in Korean 'Your wings Song Joong-Ki' as they wait for the band arrival at the 52th annual Baeksang Art Awards at the Kyunghee University in Seoul, South Korea, 03 June 2016. EPA/KIM HEE-CHUL Fold sammen
Læs mere

Geng Song, kønsforsker ved Hongkong Universitet, kalder det for den pan-asiatiske bløde maskulinitet. Den har rod i østasiatiske traditioner og konfucianisme, men er også formet af indtryk fra Europa og USA.

»Den talentfulde intellektuelle er fysisk svag, delikat og smuk med en androgyn skønhed. Han er eftertragtet af kvinder i kraft af sin viden og litterære talenter. Samtidig afspejler den aktuelle popularitet af disse typer af maskulin skønhed også indflydelse fra metroseksuelle tendenser fra Vesten. Det indikerer, at maskulinitet er blevet mere pluralistisk og hybridt i et stadig mere globaliseret Østasien,« skriver han i seneste udgave af East Asia Forum Quarterly.

Kæresten holdes væk fra rampelyset

Så selv om Song Joong-ki spiller en soldat i en eliteenhed i »Solens efterkommere«, er der ikke meget Commando over ham.

I østasiatiske TV-serier overlades de hårdtslående roller i stedet tit til skurken eller andre med en tvivlsom karakter eller manglende selvkontrol. I Kina, hvor TV-serier om krigen mod Japan er yderst populære, gælder det typisk for de japanske soldater. De bliver fremstillet som vrede og voldelige typer, der slår på både krigsfanger og kvinder.

Hvorvidt en sæson to af »Solens efterkommere« er på vej er endnu ikke bekræftet, men meget tyder på det. I mellemtiden har Song Joong-ki travlt med at omsætte sin enorme popularitet til reklameindtægter. Hans ansigt er her der og alle vegne i reklamer for alt fra mobiltelefoner til riskogere.

Han har vist nok en kæreste, men hun bliver holdt ude af rampelyset. Illusionen om den sydkoreanske drømmefyr skal holdes i live sammen med den kommercielle succes.