»Anti-Barbie« til salg i USA: Fra supermodel til »almindelig« med appelsinhud

»Anti-Barbie« gør sit indtog på det amerikanske marked. Hun vejer 68 kilo og ser lidt mere gennemsnitlig ud.

Manden bag den nye »anti-Barbie« (th) er den 26-årige grafiske designer Nickolay Lamm, der sælger den nye dukke på det amerikanske marked med sloganet »Gennemsnitlig er smukt«. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

USA: De blonde lokker og de lange stænger er væk.

Barbie fås nu som brunette med en gennemsnitlig kropsbygning og med både appelsinhud og akne, hvis man vil.

Manden bag den nye »anti-Barbie« er den 26-årige grafiske designer Nickolay Lamm, der sælger den nye dukke på det amerikanske marked med sloganet »Gennemsnitlig er smukt«.

Han fortæller til AFP, at han fik idéen, da han skulle købe en dukke som gave og nåede frem til, at »alle dukker ligner supermodeller,« skriver flere internationale medier.

»Der er intet galt i at være supermodel, men jeg fik det indtryk, at der må være noget galt med en, hvis man ikke ligner en supermodel,« siger Nickolay Lamm.

»Jeg har skabt et alternativ for at sige, at det er okay at se helt almindelig ud,« tilføjer han.

»Anti-Barbie« er baseret på statistik fra den amerikanske sundhedsstyrelse CDC, som viser, at en gennemsnitlig 19-årige kvinde er 163,3 centimeter høj, vejer 68 kilo og måler 85 centimeter omkring brystet.