Ansatte i Metrojet har ikke fået løn i to måneder

Flyselskabet bag Metrojet, hvis fly forulykkede over Sinai-halvøen lørdag med 224 passagerer om bord, skylder deres ansatte løn for to måneder, bekræfter russiske myndigheder.

Det ulykkesramte flyselskab Metrojet har ikke betalt løn til deres ansatte i to måneder. Fold sammen
Læs mere
Foto: STRINGER/RUSSIA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

RUSLAND: I 1990erne var flysikkerhed i Rusland i russiske termer en øde by langt ude i Sibirien. De ansatte fik ikke altid løn, reservedele forsvandt, og piloterne fik måske en vodka, inden de satte sig ind i flyet.

Russerne troede, at det var overstået, men det er måske alligevel ikke tilfældet.

Det russiske medie Tass skriver nemlig, at fly- og rejseselskabet, som stod for lørdagens fatale flyrejse fra Sharm el-Sheikh i Egypten, ikke har betalt løn til deres medarbejdere i to måneder.

Det bekræfter den russiske pendant til Arbejdsmarkedsstyrelsen over for nyhedsbureauet. Det vækker minder om 1990erne, siger Flemming Splidsboel Hansen, seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier:

»Der var rigtig mange ulykker, der var virkelig dårlige forhold i den russiske flyindustri, dårlig organisationskultur, dårlig arbejdskultur, og der manglede penge til vedligeholdelse. Dengang var Rusland også meget korrupt, og det var et mangelsamfund. Reservedele kunne forsvinde, folk gjorde ikke deres arbejde ordentligt, der var massive problemer,« siger han.

Det er stadig uvist, hvad der førte til, at Metrojets passagerfly på rute mellem Sharm el-Sheikh og Sankt Petersborg styrtede ned over Sinai-halvøen.

Terror bliver nævnt som en mulighed, ligesom en teknisk fejl eller menneskelig fejl også synes at være mulig. Det har selskabet dog selv afvist fuldstændigt. Flere er dog ude at sige, at der ikke er noget, der peger på terror.

Ender pilen med at pege på, at det skyldtes en teknisk fejl på flyet eller en personlig fejl fra en pilot, der altså ikke har fået løn i et par måneder, vil det påføre den russiske selvbevidsthed markant skade:

»Det vil betyde meget for deres selvforståelse, fordi de troede, at det var noget, man havde fået styr på. Man troede, at Rusland var kommet ud over den her periode med de her omfattende problemer, hvor man også blev lidt til grin i omverdenen. Så hvis det skyldes tekniske forhold eller problemer internt i virksomheden, vil det give problemer,« siger Flemming Splidsboel Hansen.

Seniorforskeren har mandag læst i de russiske aviser og har fulgt dækningen i de russiske medier siden ulykken. Og her får man det indtryk, at de russiske myndigheder tager sagen meget alvorligt.

Det er den værste flykatastrofe i Ruslands historie, og derfor er det også nødvendigt, at den russiske præsident, Vladimir Putin, og de russiske myndigheder kan melde en troværdig forklaring på styrtet ud snarest:

»Der hviler et tungt pres på de russiske myndigheder. De skal komme til en forholdsvis sikker konklusion på, hvad der er sket. Og den skal også imødekomme nogle af de konspirationsteorier, som trives godt i Rusland,« siger Flemming Splidsboel Hansen.