AirAsia har været på EUs sorte liste

Selskabet bag det forsvundne fly, Indonesia AirAsia, har tidligere været på EUs sorte liste over flyselskaber, der ikke må flyve ind i Europa.

Foto: EDGAR SU
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

INDONESIEN: Der er fortsat ingen spor efter det passagerfly, der søndag der søndag morgen forsvandt på vej fra Indonesien til Singapore.

Flyet tilhører den indonesiske gren af flyselskabet af AirAsia, Indonesia AirAsia, der i 2007 blev sat på EU-Kommissionens sorte liste over flyselskaber, som ikke må flyve ind i Europa.

Ifølge The Wall Street Journal blev selskabet dog fjernet fra listen igen i 2009, og af den nyeste sorte liste fra EU-Kommissionen fremgår det, at Indonesia AirAsia i dag har tilladelse til at flyve ind og ud af EU, dog på særlige betingelser.

Selv om AirAsia ifølge flere internationale medier har meget få pletter på sikkerhedsattesten, er det ikke helt uproblematisk at have været blacklistet af EU, forklarer flysikkerhedsekspert Hans Christian Stigaard, tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn.

»Det tyder jo på, at AirAsia har haft problemer. Men man må åbenbart have skønnet, at tingene er blevet bragt i orden, siden selskabet er blevet fjernet fra listen. Jeg tror heller ikke, der er nogen grund til at tvivle på, at tingene er i orden nu - i hvert fald indtil det modsatte er bevist. Men nu vil AirAsia virkelig blive kigget efter i sømmene, og hvis der er noget at komme efter, så får vi det at vide,« siger han.

Passagerflyet QZ8501 forsvandt pludselig søndag morgen dansk tid med 162 personer om bord, og det bliver nu føjet til en kedelig statistik over flykatastrofer med relation til det sydøstlige Asien i 2014.

8. marts forsvandt passagerflyet MH370 fra Malaysia Airlines med 239 personer om bord over den sydlige del af Det Indiske Ocean. Flyet er endnu ikke blevet fundet. 17. juli blev flyet MH17 - også fra Malaysia Airlines - skudt ned over det østlige Ukraine. Alle 298 om bord blev dræbt.

Flere eksperter peger på, at et voldsomt uvejr har været skyld i søndagens formodede flystyrt, men Hans Christian Stigaard understreger, at det trods de ekstreme sydøstasiatiske vejrforhold ikke er farligere at flyve i den region i forhold til andre steder.

»Der er nogle ekstreme vejrforhold, men det er der også over eksempelvis Atlanterhavet og Stillehavet. Og det er aldrig uvejret, der i sig selv får et fly til at styrte ned,« påpeger han.

Stigaard vil dog ikke gætte på, hvad der har fået QZ8501 til at forsvinde fra radaren, men han peger på et tidligere eksempel fra 2009, hvor et Air France-fly styrtede ned i Atlanterhavet. Her afslørede den sorte boks, at det var et voldsomt uvejr kombineret med en fejl fra pilotens side, der var årsagen til styrtet.

»Piloterne i det forsvundne AirAsia-fly har været forberedt på, at der var tordenskyer på deres rute. Men der har ikke været noget udsædvanligt i forhold til deres ageren, lige inden flyet forsvandt. De bad om lov til at flyve over tordenvejret, og det er meget normalt,« pointerer Hans Christian Stigaard.

Han mender, det er et tilfælde, at to fly er forsvundet i det samme område inden for et år:

»Det må simpelthen bero på et tilfælde. Indtil videre vil jeg vælge at tro på, at det, der rent statistisk ikke kunne lade sig gøre, er sket alligevel.«