888 døde i flystyrt sidste år

888 personer omkom i kommerciel luftfart sidste år. Det er få i forhold til, hvor mange passagerer der hver dag benytter charter- og rutefly.

Selv om verden forleden var vidne til endnu en flykatastrofe i Indonesien med omkring 100 omkomne, så er der på verdensplan langt mellem fatale flystyrt.

Det oplyser organisationen Aviation Safety Network, der netop har offentliggjort en oversigt over antallet af omkomne og dødelige havarier i den kommercielle luftfart i 2006.

Aviation Safety Network holder kun øje med større fly med plads til 14 passagerer eller flere, og organisationen når frem til, at 888 flyrejsende sidste år blev dræbt fordelt på 27 havarier.

Det er noget lavere end gennemsnittet på 1.005 omkomne om året i perioden 1996-2005, men det er til gengæld noget højere end i 2004, da der blot var 410 dræbte, hvilket er det hidtil laveste antal omkomne i den internationale flytrafik siden 1945.

Derfor konstaterer Aviation Safety Network da også, at »2006 i et historisk perspektiv er et gennemsnitsår«.

Igen i 2006 var Afrika det kontinent, hvor det stod værst til med flysikkerheden. 18,5 procent af de fatale havarier fandt sted i Afrika, selvom kun omkring tre procent af alverdens flyvninger foregår fra afrikanske lufthavne.

Derfor arbejder FNs organisation for civil luftfart, ICAO, ifølge kommunikationschef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen (SLV) på at forbedre sikkerheden i Afrika.

Den værste ulykke i 2006 fandt sted i Ukraine i august, da et russisk Tupolev 154-fly styrtede ned og alle 170 om bord omkom. Flyet var på vej fra feriebyen Ananpa ved Sortehavet til Sankt Petersborg, da det fløj ind i så kraftigt uvejr og turbulens, at det blev slået ud af kurs og styrtede til jorden.

Luftfart er dog en meget sikker transportform, og antallet af omkomne skal ses i lyset af, at milliarder af mennesker hvert år rejser med fly, og at flyvemaskiner hvert år tilbagelægger mange millioner kilometer i luften.

Herhjemme var flyvningen også sikker i 2006. Ingen danske fly styrtede ned på dansk territorium, men en tysk pilot mistede livet i forbindelse med en soloulykke ved Fanø i marts. Dertil kommer, at to danskere styrtede og døde med et ultralet fly i Schweiz i juni, og at fire ombordværende omkom i forbindelse med, at et fly fra det færøske selskab Atlantic Airways havarerede i Norge i oktober.

Ifølge Thorbjørn Ancker sker de fleste ulykker typisk i forbindelse med start eller landing. www.aviation-safety.net

Læs gennemgang af havarier i 2006