Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
USA: Efter den amerikanske højesteret i weekenden gjorde homoægteskaber lovlige i alle amerikanske stater, har flere end 26 millioner amerikanske Facebook-brugere verden over lagt et regnbue-farvet filter over deres profilbillede.
Regnbuen skal vise, at brugeren støtter homoseksuelles rettigheder, men fra flere sider advares der mod, at Facebook har en kommerciel bagtanke med filtret.
Ifølge kritikere kan Facebook bruge regnbue-filtret til at lære mere om brugernes præferencer og holdninger, og på den måde målrette reklamer endnu bedre, skriver det amerikanske netmedie Mashable.
En talsmand for Facebook afviser dog kritikken.
»Dette er ikke et eksperiment eller en test, men et redskab, der gør folk i stand til at vise deres støtte til LGTB-samfundet på Facebook. Vi vil ikke bruge det som en metode til at målrette reklamer, og formålet er med dette redskab er ikke at få informationer om folk,« siger talsmanden.
Vedkommende erkender dog, at den generelle dataindsamling om selskabets brugere er en vigtig del af Facebooks forretning.
Og det er chefen for Glipsia, et stort amerikansk marketingsfirma, Nicole DeMeo enig i.
»Hvis Facebook bruger den data, som brugerne genererer, kan de også tilbyde mere målrettede tilbud til dem. I teorien kan Facebook nu sende målrettede tilbud til for eksempel LGBT-relaterede begivenheder, til de brugere, der bruger regnbuefiltret. Og det kan både være godt for Facebook og deres brugere. Organisationer eller firmaer kan på den måde kan finde deres publikum, og brugerne slipper for irrelevante reklamer,« siger hun til Mashable.
Ifølge Facebook blev regnbuefiltret lavet af to praktikanter i forbindelse med et såkaldt internationalt hackaton. Efterfølgende blev det et hit hos de ansatte i Facebook, og det blev besluttet at lancere det for alle Facebooks brugere op til den amerikanske Pride-weekend og datoen for højesterettens afgørelsen i sagen om homoægteskaber.