2.000 år gammelt kunstværk for frækt til svensk trafikselskab

Et museum i Stockholm ville lave reklame for en udstilling om Pompei i metroen. Den gik ikke i Sverige, for plakaten viste et nøgent par.

Dette billede bruger Millesgården som blikfang til udstillingen Fold sammen
Læs mere
Foto: Millesgården
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dagens Nyheter skriver, at Stockholms lokaltrafikselskab (SL) har bedt et museum om ikke at vise en plakat med et motiv, der er 2.000 år gammelt. Plakaten viste nemlig en mand, der tager en nøgen kvinde på brystet. Dagens Nyheter skriver, at SL i en mail bad museet Millesgården om at bytte plakat i metroen til museets udstilling, så man ikke viste den frække plakat fra Pompei.

 

Udstillingen på Millesgården om Pompei er sæsonens store satsning for Stockholms-museet, der er opkaldt efter en af Sveriges mest berømte billedhuggere. Udstillingen er lavet i samarbejde med arkæologer og museumsfolk fra Napoli og viser altså 2.000 år gamle kunstværker - også af erotisk art. Af mailkorrespondancen fremgår klart, at SL anser motivet at være for provokerende.